tisdag 31 mars 2020

Hemmansägaren återvänder


Bild: lansfast.se



Hej!

Oj. Det är över två år sedan jag skrev här sist. Så många gånger jag tänkt logga in här och knattra ner några ord. Men det har inte blivit så. Hur börjar man då igen? Det är väl bara att kasta sig in i skrivandet tänker jag. För jag hoppas att detta är starten på en återupplivad blogg. Det kommer finnas mycket roligt och spännande att blogga om framöver. Det kommer finnas så mycket roligt att blicka tillbaka på också, vid tillfälle. Men idag tänkte jag berätta om vad som händer just nu.
I onsdags blev jag husägare. Tillsammans med Anders. Kärleken i mitt liv sedan knappt ett år tillbaka. Bilderna i det här inlägget togs en av de få dagar detta år då det låg snö på marken. Därunder gömmer sig en trädgård på närmare 2500 kvadratmeter som jag verkligen ser fram emot att sätta tänderna i. Och bakom de bruna fasaderna återfinns ett sjuttiotalshus i originalskick som vi ska börja renovera direkt efter tillträdet.

Bild: lansfast.se

Vi kommer börja med badrummet, köket och en grunddränering. Övriga rum kommer vi måla och tapetsera och fixa med på egen hand när tid och ork finns. Taket ska fixas också. Sedan kommer jag förstås ägna en hel del tid åt trädgården i sommar. Jag har redan satt växthusplanerna i rullning. Ett tunnelväxthus ska det bli. Hoppas kunna klura ihop en bygglovsansökan imorgon.

Bild: lansfast.se

Till vänster om trappan skymtar en uteplats som nås från köket. Där ligger himla fin röd älvdalssten som vi tänkte försöka återställa efter dräneringen. Till höger om stentrappen ligger en fantastisk perennrabatt. Där såg jag några snödroppar och början till en julros kika upp i söndags. Mina snödroppar! Och en julros, som jag drömt om i flera år! Och vid uteplatsen mot baksidan finns en mörkrosa pion!


Bild: lansfast.se

Jag väljer att inte visa några interiörbilder förrän vi får tillträde till huset och kan ta egna bilder. Men jag kan avsluta med en bild på utsikten från vardagsrummet (och köket) ner mot sjön! Och en glimt av gungstolen som faktiskt kommer få stanna när vi flyttar in. Återstår att se om den får stanna där i hörnet, vid fönstret bakom eldstaden, eller om den kanske får bo någon annanstans.

Vi har ett himla stort hus snart, men himla få möbler. Några möbler har jag dock i överflöd. Byråar och bokhyllor. Så det är ju tur att vi kan fylla ut rummen med dem till en början :)

Tar förövrigt tacksamt emot tips om vad huset ska få för etikett här. Det förtjänar något mer personligt än "Huset" och "sjuttiotalshuset"!

4 kommentarer:

  1. Ser helt fantastiskt ut!

    SvaraRadera
  2. Vilken utsikt! Och 2500 kvadratmeter tomt - helt fantastiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som tycker att den är i minsta laget...;) Det lutar ju en del på baksidan av huset så den delen av tomten är inte helt lättanvänd. Men med odlingslådor i slänten och äng runt växthuset ska den nog komma till användning den med!:)

      Radera