lördag 25 juni 2016

Det växer så det knakar.


En liten odlingsrapport kunde väl också vara rolig nu när det faktiskt grönskar rätt bra i planteringarna? Även detta är bilder från min lilla fotosejour i torsdags kväll när juni visade sig från sin bästa sida.

Närmast i bild syns ruccolan som jag började skörda av i måndags. Den gick att skörda långt tidigare egentligen, men som nybörjare på ruccola var jag inte säker på om det var ruccola eller ett ogräs som kommit upp, eftersom det bara fanns en enda planta rätt länge (den stora på bilden här). Men efter lite googling vågade jag mig på att smaka till slut! ;) Både hitom och bortom ruccolan skulle det blivit gul lök, men av den gula löken har jag inte sett en skymt. Tror jag. Så förra helgen sådde jag frilandsgurka och röd lök där istället. Får se om de vill ta sig istället...

Därefter kommer ett par, tre rader med olika blommor. Och sen. Sen kommer en explosion av morot. Sommarmorot och vintermorot. Allra längst bort tryckte jag in en rad palsternacka och rödbeta också.


I pallkragen till höger i bild trängs jordgubbarna som nog börjar bli röda vilken dag som helst nu. Och till vänster om den skådas den ståtliga potatisen som jag upptäckte har små blomknoppar idag, så snart kan jag nog börja undersöka om de har några potatisar att bjuda på!

Sedan har vi då den där...gräshögen också. Där hoppas jag kunna ha en mer eller mindre dubblerad odlingsyta till nästa år. Naturligtvis lär inte allt gräs hunnit bli jord, men min trädgårdsguru menar att det fungerar utmärkt att odla potatis, squash och sådant i små jordhögar som tillsätts i gropar i "gräslandet". Med tanke på att potatisen i år har växt så bra vågar jag nog tro på den där planen om att utöka potatisodlingen rätt ordentligt nästa år.



Åh, vad det är roligt när den trista jorden äntligen börjar täckas av grönska! 

 

Lilla fröken var med på min fotorunda, men så fort jag böjde mig ner och försökte ta en bild på henne kom hon rusande mot mig i hopp om gos. Bättre än såhär lyckades jag inte fånga henne...
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar