lördag 23 maj 2015

ESC-final 2015


Hej!
Mitt övergången från min gamla dator till min nya uppstod lite osmidigheter i samband med att jag skulle ta mig in här på bloggen för att kunna skriva. Vem loggar liksom ut mellan varven? Okej, det gör ni säkert allihop. Men jag lånar aldrig ut min dator och har den alltid i hemnätverket bara så jag bryr mig inte om det.

Nu har vi iallafall hunnit höra Slovenien och snart även hela Frankrikes bidrag. Eftersom det är nya konkurrensförhållanden idag gentemot i semifinalerna så tänker jag att jag ger nya poäng. Kan ju vara intressant att se om jag ändrat uppfattning om något bidrag med någon mer lyssning. Eller så inte.

Slovenien gillade jag i semin, så är även fallet ikväll. Fyra poäng.

Frankrikes låt har vi ju inte hört med än sådär i förbigående tidigare eftersom den är direktkvalificerad. Den får tre poäng.

Israels låt var faktiskt inte alls bra innan refrängen, som däremot är rätt bra, och det kan möjligen vara så att den får sänkt betyg nu. Två poäng får bidraget ikväll.

Under Estlands bidrag tappar jag för första gången ikväll koncentrationen. Det är ingen bra grej. Ett poäng.

Storbritannien har vi ju inte heller hört i sin helhet tidigare eftersom de är direktkvalificerade till finalen. Bidraget är rätt catchy, vilket säkert gör att de får en del röster med tanke på hur mycket ballader och gäsplåtar som är med i år (här får jag väl erkänna att jag inte orkat kolla hur många av just nämnda typ av bidrag faktiskt tog sig vidare från semifinalerna, men några lär väl ha slunkit igenom iallafall). Tre poäng får de av mig.

Armeniens bidrag skär fortfarande i mina öron. Ett poäng.

Litauen har ju lite fart i sin låt och den har nog växt till sig lite. Tre starka poäng får den.

Serbien faller mig inte riktigt i smaken, men sångerskan kan sjunga och det känns ändå rätt Eurovision, så tre poäng blir det även nu, men med ett litet minus efter.

Så har vi Norge då. Jag gillar ju inledningen här och jag älskar sångerskans hår. Jag gillar låten. Den får en fyra! Vore det inte för att jag tycker att Sveriges låt är en klockren vinnare hade jag kunnat ge den en femma... Sedan kan man alltid diskutera, är det en låt med ESC-vinstpotential? Inte helt säker, men så tar jag inte hänsyn till det i min betygsättning utan går helt efter vad jag gillar och ogillar.

Och på tal om Sverige så är det äntligen dags för Måns! Men startnummer tio, är inte det lite väl tidigt? Kommer tittarna ihåg låten efter ytterligare sjutton låtar av varierande kvalitet? Numret är iallafall sjukt mycket bättre tajmat och tajt ikväll. Och när jag läser detta hoppas jag tusen gånger mer på att Måns kammar hem vinsten och sätter dubbelmoraliska esc-generaler på plats. Ska inte ESC vara politiskt så ska bossarna bakom inte hålla på att fiffla med politiska motiv heller!

Cypern tar över stafettpinnen efter Måns och det är ju lite av en vaggvisa i jämförelse. Men jag gillar fortfarande den här låten och ger den en fyra.

Oj. Jag tror jag tappade fokus nu igen.
(Australien må vara på gästbesök i esc-sammanhang, men jag tror inte de blir kvar för att vara värdar för finalen nästa år. Andra verkar uppskatta låten mer än jag. Eftersom jag inte riktigt hörde bidraget framföras får jag gå tillbaka till vad jag minns av Inför-programmet där den visades och då tänkte jag mig nog en trea i betyg.

Belgien får jag återkomma till efter snabbreprisen...eller så struntar jag bara i det och hänvisar er till inlägget från semifinalen)

Bidrag nummer tretton ikväll är iallafall Vitryssland och ptja. Två poäng.

Österrike är ju också direktkvalificerade. Mannen i hatten vid pianot gillas här. Helt klart värd fyra poäng.

Grekland har en sångerska som påminner mig om Serena van der Woodsen. Låten är fortfarande gäspig. Om det inte vore för att jag varit på långpromenad idag och är vansinnigt trött i fötterna och dessutom har kvar dricka i glaset hade det här varit läge för toalett/vätskepåfyllningspaus. Men det är proffsigt, det får jag ge henne. Kanske har den växt en smula för mig, jag ger den tre poäng.

Montenegro funkar sisådär. Två poäng.

Att Tyskland kör en (sämre!) repris av sin tidigare vinnarlåt med Lena och tror att det ska gå hem...alltså, nej! Även om jag gillar låten och älskade Lenas personliga uttryck så funkar det inte när någon annan försöker göra samma sak. Låten som sådan är det rätt svårt att tycka till om eftersom det inte går att bortse ifrån hur den framförs. Men en trea kanske?

Polen. Tre poäng? Tyvärr är det här en sådan låt som får mina öron att göra ont framåt slutet. Ett tecken på att jag fått nog av den och att det inte är kvällens vinnare.

Lettlands röda klänning med sångerska i (jo, klänningen är verkligen stor) har jag haft lite svårt för tidigare. Eller snarare varit lite ambivalent inför. Jag gillar det där maffiga. Men sedan blir det något modernt inslag som passar på ett trendigt dansställe eller så (tror jag) och det förstör litegrann för mig. Tre poäng kan den ändå få ikväll för att det är final.

Rumänien
... Två poäng. Har inte så mycket att säga.

Spanien
har också en sångerska med röd klänning. Men nu försvann den och ersattes av en mindre i guld. Pluspoäng för den twisten. Men låten i övrigt, nja. Två poäng får den av mig. Nu längtar jag tills det sista bidraget är framfört. Eller förresten har jag gjort det ungefär sedan Måns sjungit klart. Kan vara så att jag är för trött för att riktigt hitta rätta humöret för detta ikväll.


Ungern
har visst också varit i garderoben med röda klänningar och letat scenkläder. Vad man ser om man faktiskt lyckas höja blicken från datorskärmen en stund! Men låten lyfter inte. Det är ett sömnpiller som inte behövs så här långt in i tävlingen. Ett poäng.

Georgien går inte hem här, den där Draculastilen förstår jag inte heller. Ett poäng.

Azerbajdzjan
. Nej nej nej. Det här gillar jag icke. Ett poäng.

Ryssland var jag rätt generös mot med poängen häromdagen, men jag tror det får bli en trea ikväll. Tröttsurheten gör sig kanske påmind ;).

Albanien
är näst sist ut och allt jag kan tänka på är att det ska ta sluuut. Och låten varade i en evighet. Två poäng.

Italien
har grävt fram lite opera som direktkvalificerats till finalen. Det låter väl fint, men känns rätt fantasilöst. Italien har gjort så mycket bättre än såhär. Men en trea får de ändå för sitt felfria framträdande och jag förstår varför de är vinsttippade. För mig räcker det dock inte så långt.


Sammanfattningsvis ligger fem låtar mig liiite varmare om hjärtat än övriga 22. Förutom Måns är det Sloveniens, Norges, Cyperns och Österrikes låtar, som alla fått fyra poäng.

Nu lämnar jag röstningen därhän och publicerar det här inlägget. Jag är för trött helt enkelt. Kanske får jag tillfälle att återkomma senare med en uppdatering, kanske låter jag det vara. Hur som så säger jag på återseende! Framöver blir det dock mindre Eurovision och mer lägenhetsbilder, läsutmaning och annat som faller mig in att skriva om. Iallafall tills det blivit 2016 och är dags för en ny cirkusvända.

Update 01:19

VI VANN!
Så vansinnigt roligt, en sådan lättnad och fy vilken rysare det blev!

Nästa år kanske det är dags att vara på plats på finalen?














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar