söndag 21 november 2010

Day 11 – Your siblings


När jag var sexton fick jag en lillasyster. En trettonårig lillasyster V. Fram tills dess hade jag levt i tron att jag bara hade en sex år äldre halvsyster C på pappas sida. Min lillasyster är också min halvsyster. Tills dess min hemliga halvsyster, på pappas sida. Även om jag visste att jag hade en storasyster när jag var liten så kändes det inte så. Hon var med på mitt dop (då jag var två månader minus två dagar), och nån gång när jag var i fem,sexårsåldern kom hon upp igen för att hälsa på. Jag har ett vagt minne av att hon satt vid det runda skrangliga bordet i pappas kök, sedan vet jag att vi var på Tomteland men jag minns egentligen ingenting av det. Jag minns bara att jag önskade mig syskon, riktiga syskon. Sådana som alla andra hade, närvarande syskon, sådana syskon som man växte upp med, levde med, lekte med...

Min storasyster växte upp i Stockholm, jag trettio mil norrut. Vi brevväxlade när jag var liten. Sedan orkade hon inte fortsätta eftersom min lillasyster blev ledsen och avundsjuk på att inte hon också fick ha en relation med mig. Har jag fått berättat för mig som hastigast, första gången jag träffade min lillasyster. Det var samma helg som min storasyster fyllde 25, och jag tyckte att det var på tiden att jag träffade henne igen. Och förstås min okända lillasyster.

Under en period efter "avslöjandet" hade jag och storasyster en hel del kontakt via msn, vår relation blev lite bättre. Lillasyster och jag var inte alls på samma våglängd då, så vi lärde inte känna varandra så väl som jag önskat.
Sedan rann kontakten med C långsamt ut i sanden, hon flyttade till Småland, och de senaste åren har hon varit sjuk. Senast vi hade kontakt.. jag minns inte riktigt, kanske i början av året. Möjligen var det i slutet av förra...

När min lillasyster var 16 blev hon gravid. Hon blev mer vuxen då tror jag, och vi började ha lite mer kontakt. Men det är svårt när man inte växt upp tillsammans. Eller åtminstone vetat om varandra och fått en chans att skapa någon slags relation tidigare. Och man inte har råd att resa och träffas...

Förra sommaren träffade jag lillasyster för tredje gången , och min systerdottersom nästan hunnit bli tre år för första gången. I våras ägde mitt och lillasysters fjärde träff i verkliga livet rum. Hon tog studenten då och jag var med på studentmottagningen.

Jag hoppas att jag kommer få en bättre relation till båda mina systrar någon gång, och min systerdotter!, även om förutsättningarna för det inte känns så goda...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar