torsdag 18 november 2010

Day 08 – A moment


Det var en eftermiddag några veckor in på min första gymnasietermin, jag hade kommit hem från skolan och i bakgrunden stod teven på. Själv stod jag vid det vingliga notstället och försökte läsa noterna och få fingrarna att landa rätt på strängarna, det var många år sedan jag spelat fiol regelbundet. Klockan var strax efter tre, har jag för mig, och på teveskärmen i bakgrunden visades en extra nyhetssändning där en film visades där ett flygplan flög rakt in i ett stort torn på Manhattan i New York.
Jag spelade inte så mycket mer, jag lade tillbaka fiolen i sitt fodral och det är sista gången jag minns att jag spelade.

Kanske spelade jag igen, kanske inte, men det var åtminstone en av de allra sista gånger jag rörde vid fiolen.

Jag valde att skriva om det här ögonblicket för att fiolen kommit till mig i tankarna ofta på sistone. Jag skulle så gärna vilja ta ned fiollådan från överskåpet där den ligger, byta strängarna som brustit och få den stämd. Skulle vilja återuppta spelandet, skulle vilja ta riktiga lektioner men vet inte hur det skulle gå till.. utan pengar, och antagligen för gammal för att platsa på den kommunala musikskolan..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar