lördag 7 maj 2016

Odling och trädgårdsdrömmar


Att jag närt en galen hus- och trädgårdslängtan en längre tid är ingen hemlighet för de som känner mig. Jag har ritat hus sedan jag var liten och för några år sedan ritade jag det som fortfarande är mitt drömhus, det hus jag hoppas att få möjlighet att bygga en vacker dag. Med hus följer ju i regel också en trädgård av varierande storlek. Jag drömmer om en något större. Ganska rejäl, rentav. Minst några tusen kvadratmeter. Min balkong må vara gynnsam för tomatodling och värmeslag, men jag drömmer om äppelträd, om svartvinbärsbuskar, om körsbärsblom, om morötter och självförsörjning på jordgubbar. Jag drömmer om uteplatser i olika vädersträck, om grusgångar, om lavendel, rosor och pioner. Vårblomning, höstfärger, vintergrönt. Och mer därtill!

När jag såg den här bilden i Weronicas blogg för ett tag sedan var det omedelbar kärlek. Precis sådär skulle jag vilja ha det. Stenkantade odlingar, åtminstone kunde en del av köksträdgården få se ut så. Och så uppmurat växthus och lummig grönska till det. Kanske en dag. Tills dess får jag odla vidare på fönsterbrädan och balkongen. Och så får jag fortsätta odla upp min mors trädgård... Igår ägnade jag mig åt det senare. Då kom det där lilla projektet jag hintat om här på sistone nämligen på plats!


Fast litet och litet. Jag vet inte om det är så litet... Odlingsbänken är över 2,5 meter lång och strax över metern bred. Tolv säckar jord tippade jag i odlingslådan jag byggt - och då hade jag redan fyllt halva lådan med gammalt gräs, löv, lite kvistar och sådant där innan med tanken att komma undan lite billigare med jorden.




Tanken var att odla saker som inte växer så mycket på djupet i den här odlingsbänken i år för att sedan mata den med mer trädgårdsavfall och få mer jord samtidigt som gräset under (som jag täckte med tidningar innan jag ställde lådan på plats för att ungdå så mycket grävarbete) luckras upp lite till nästa säsong. Men eftersom mina andra land ser ut som en smärre katastrof (se odlingslådorna i bakgrunden på bilderna, eller åtminstone den vänstra...) och jag var pepp på att odla nu så tippade jag i ett gäng morots- och palsternacksfrön som det stod 2013 och 2014 på. Om det visar sig att fröna trots allt inte vill gro så är det ingen katastrof iallafall, utan då kan jag fylla på med mer ovanjordsväxter. Typ sallad? Förhoppningsvis får jag ordning på de övriga landen inom några veckor också så jag kan så lite nya morötter, palsternackor och rödbetor tillsammans med de potatisar som ligger på groning i min mammas källare och de purjolökar och vitkålen som jag förodlat här hemma på fönsterbrädan men som jag inte vet hur det kommer gå med. Purjolöken ser väldigt ledsen ut i sin kruka och kålen börjar bli väldigt ranglig, så jag borde sätta fart med ogräsrensningen och inköp av mer jord helt enkelt.
 

Utöver grönsaker kommer det också bli lite blommor, gul lök, vitkål och rucola här. Om jag nu lyckas. Hehe. Det är väldigt många experiment i år, varav några i form av gamla frön och flera saker har jag aldrig odlat förr. Jag har säkrat upp med att så lite extra tätt iallafall. Då brukar det ju sluta med att allt gror så man står där helt handfallen och får börja rensa bort istället. Hellre det än att det blir luckor tycker jag nog ändå!



I den högra pallkragen i bakgrunden huserar mina jordgubbsplantor. I den vänstra har ogräset växt vilt de senaste två säsongerna, men jag tänker att jag ska gräva ur det och starta om från början. Bortom pallkragarna finns resterna av mitt ursprungliga morotsland (se andra bilden uppifrån), grävt tillsammans med min mormor en gång för många år sedan. Där har en del gamla växter huserat bland ogräset sedan min mor grävde upp dem inför en grunddränering av huset för ett antal år sedan och den andra halvan är rätt och slätt igenväxt. Den senare halvan ska också grävas upp igen har jag tänkt. Och nästa år hoppas jag kunna utöka landet ytterligare. Kanske med en till odlingslåda som den jag byggt nu, kanske skapar jag ett nytt land på enklast möjliga sätt. Kanske både och. Om det får jag nog återkomma senare under säsongen.

Nu önskar jag er en fortsatt trevlig lördagskväll och går in i köket för att fylla på mitt colaglas i väntan på Mr Selfridge 21:30.

(Av någon anledning envisas vissa textstycken med att vara blåa för mig idag och inte blev teckensnittet som det skulle heller. Hoppas ni har överseende med det! Jag ska försöka ordna det vid tillfälle.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar