tisdag 17 maj 2016

Fyratusen slottsfönster för odling...


I februari startade jag min fönsterodling inför sommaren tvåtusensexton. Några dagar eller någon vecka senare såg det ut såhär.

 

Efter ytterligare någon vecka såg det ut såhär. Jag skötte de små lyckobringarna till plantor som om de vore mina människobebisar.
 

I förmiddags lade jag ut den här bilden på instagram. Tomatplantorna håller på att kliva ur sina krukor, likaså paprikan. Och palettbladen! De har ju börjat få färg och blivit så stora att det var hög tid för omplantering om de inte skulle sluta växa.


Ikväll tog jag den här bilden. Efter flera timmars pyssel, en tur till affären för att köpa ny krukjord till de två tredjedelar av palettbladen som jag vid den tidpunkten ännu inte unnat plantera om, en massa jord under fötterna och bekymmer med alldeles för få lerkrukor och än färre fat hade alla plantor fått nya, egna hem.  Eller åtminstone 32 palettblad och kanske 20-30 paprikaplantor har fått nya hem. Tomatplantorna har jag inte jord till ännu, så det får bero till i början av nästa vecka.

Så, jag gjorde faktiskt vad jag skrev i bloggen igår. Jag var i ärlighetens namn inte helt säker på att jag skulle lyckas, men jag lyckades ju faktiskt plantera om mycket mer än jag egentligen hade tänkt. Alla paprikor blev en bonus som jag inte alls hade planerat att ta hand om idag. Så. Nu får jag luta mig tillbaka ett tag, fortsätta springa med vattenkannor och hoppas att allt växer till sig. Några av palettbladen måste nog få nya hem också. För var skulle jag få plats med 32 stora buskar sedan när de växt till sig? Några får nog stanna i famil- och vänkretsen, men några funderar jag på att sälja på vår tänkta sommarloppis i traktorgaraget också. Det vore fint att få tillbaka några av de slantar jag lagt ut på odlingen i vår och samtidigt glädja någon annan med fina palettblad. För visst är de fina?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar