söndag 8 maj 2016

Lite mer odlingstankar


Sommaren kom verkligen och svepte över Sverige den här veckan. Det känns underbart att tänka på att det bara är början av maj och att det bara är en försmak på vad som, förhoppningsvis, komma skall. För man vet ju aldrig i det här landet. Men efter två rätt urusla somrar så tycker jag väl ändå att det är dags för en riktig pärla till sommar igen, visst? Dock lär våren ta ner oss på jorden igen de närmaste dagarna för att påminna om att den inte är klar ännu. Men jag hoppas nog att den inte blir så långrandig i år. Jag är redo för sommaren.

Här kommer ett par bilder tagna med systemkameran istället för mobilen, innan den nya odlingslådan kom på plats. Visst ser det för risigt ut? Men tanken är som sagt att ge dessa land lite välbehövlig omvårdnad också framöver!



Här syns min dröm. Den gamla lindan som jag skulle vilja göra om till min alldeles egna trädgård. Efter att ha rivit det anskrämliga gamla traktorgaraget där ingen traktor längre huserar och byggt mitt alldeles egna drömhus, vill säga. Alternativet att ta över min mammas barndomshem så småningom finns förstås också. Men jag vill ju ha mitt hus inom några år (eller helst förra året redan), inte om potentiellt flera årtionden! Alltså lever husbyggardrömmen vidare.
 

Min tanke och önskan är ju att bygga ut dessa land till en betydligt större köksträdgård med tiden. Så länge jag inte bor vid trädgården utan över fem kilometer därifrån är det inte det lättaste att sköta det hela så som jag borde, därav de tidigare igenväxta landen. Ja, plus att jag ju sysslat med både vanliga studier på annan ord och sommarstudier av det mer tidskrävande slaget de senaste somrarna också... Men att spontant kunna gå ut och vattna, rensa lite ogräs eller så förenklar ju odlandet en hel del.

Jordgubbslandet och vad som ska bli en till odlingsplats för morot, palsternacka och sådant, eller möjligtvis potatisland!

Nu har jag dock en plan för hur jag ska förenkla arbetet för mig själv så mycket det bara är möjligt. Därmed vågade jag också utöka odlingsytan så mycket inför denna säsong. I princip är den väl mer än fördubblad. Vad planen går ut på? Kort och gott: täckodling! Istället för att släpa iväg allt gammalt gräsklipp från trädgården i svarta säckar ska det gå tillbaka in i kretsloppet. Samtidigt som ny näring tillförs minskar också risken för ogräs att rota sig och sprida sig, hur fiffigt är inte det?

Såklart måste en "Efter-bild" vara med också, även om ni redan sett den!

 Idén kommer från Sara Bäckmo som ligger bakom bloggen Skillnadens trädgård (och som dessutom släppt en bok med samma namn ganska nyligen och därtill finns både på Instagram och Facebook). I Saras blogg har jag funnit inspiration som gött på min trädgårdslängtan och odlingslust tusen gånger om sedan jag läste det första inlägget i hennes blogg förra året. Det var ett inlägg jag trillade över på den dära ansiktsboken och som handlade om hur mycket pengar hon sparade på att vara självförsörjande på frukt och grönsaker till sin familj under så stor del av året hon bara kunde. Att hennes blogg är oerhört pedagogisk och att bloggtexterna följs upp av än mer pedagogiska youtubevideos underlättar en glad amatörs försök att ta vara på alla hennes tips och förverkliga dem i sin egen, mindre skala. När ni också ett intresse för odling, framförallt av ätbarheter får jag väl tillägga, så är Skillnadens trädgård den ultimata bloggen för er!



 

Bloggen är mycket matnyttig vad gäller annat också. Som att anlägga nya land utan att gräva. Alltså. Jag tar det en gång till ifall ni inte riktigt hängde med: att anlägga nya land utan att gräva! Och utan att behöva släpa hem triljoner med dyra och tunga jordsäckar från affären. Ni hör ju! Vissa kanske gillar att gräva och har den perfekta platsen att göra av de där uppgrävda grästuvorna och bankkontot kanske exploderar av pengar som inget hellre vill än att köpas jord för. Men jag är både lite lat och ganska fattig, så det här tillvägagångssättet fick mig på fall med en gång. I den nya odlingslådan nämnde jag ju när jag skrev om den senast att jag började med att fylla upp den med gammalt trädgårdsavfall på tidningslagret i botten och att bara ungefär halva fylldes med köpejord. Om jag haft de kunskaper jag har nu redan i höstas och om odlingslådan stått på plats redan då så hade jag förmodligen börjar redan då. Men nu får jag satsa framåt istället. Nästa odlingsyta kommer vara skapad enligt Saras anläggningsmetod så att jag slipper släpa hem lika mycket jord nästa år! Plus att jag kommer täckodla, även det efter inspiration av Sara, så att jag slipper köpa hem så mycket gödsel och underhållsjord till befintliga odlingar i framtiden. En annan del i detta med gödning är något jag haft koll på sedan innan men nu blivit påmind om igen, nämligen att vattna med nässelvatten. För första gången någonsin kommer de där brännande elakingarna kunna göra nytta i mitt liv. Hurra!



Innan ni helt ledsnat ur på min långrandighet tar vi en sista närmare titt på de gamla pallkragarna. En sak som ganska snabbt visade sig vara lite till pallkragarnas nackdel var att de torkade ut mycket fortare än land anlagda direkt på marken. Det skapas snabbt en glipa mellan jorden och pallkragen, vilket jag nyligen lärde mig är en gynnsam miljö för sniglar. Och sniglar kan jag lova att det fanns mängder av förra sommaren, vilket förvisso till stor del kan beskyllas vädret. Men odlingslådorna bidrog nog så smått till det också. Detta var jag allt annat än glad över kan jag lova. En stor nackdel med odling är ju tyvärr krypen man kommer i kontakt med, åtminstone om man som jag har fobi för de flesta av dem.

Nå, för att minimera risken för fortsatt snigelinvasion och överdrivet vattningsbehov har jag iallafall bestämt mig för att ta bort den andra pallkragen. Eller kanske snarare flytta den. Bortanför pallkragen med jordgubbarna kommer jag iallafall gräva upp helt och fylla på med ny jord så snart jag har möjlighet, så att potatisen kan komma i backen i månadsskiftet ungefär. Och purjolöken som jag experimentodlar för första gången i år. Och så ska jag så bryrbönor. Och om de där morots-, rödbets och palsternacksfröna visar sig vara för gamla så skulle jag ju klämma ner lite sådana där också... Ja, ni hör ju. Jag behöver mer odlingsyta! Pronto!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar