tisdag 3 maj 2016

Inför ESC 2016 del III


Ja, så var det tisdag och dags för ännu ett gäng låtar att dissekeras och betygsättas inför nästa veckas semifinaler och final. Jag hoppas jag får anledning att ge lite högre betyg ikväll än föregående gånger, dels för att jag känner mig ganska elak och dels för att det vore roligt med en sådan där klockren vinnarlåt som gör en bubbellycklig liksom. Så som Måns Zelmerlövs Heroes, Alexander Rybaks Fairytale och tyska Lenas vinnarlåt från häromåret (tyvärr minns jag inte vad den heter...)


Lettland är först ut för ikväll med en intetsägande låt och en raspig röst som är raspig på fel sätt. Låten får en etta i betyg. Ingen vidare bra början, tråkigt nog.

Polen då? Joo, jag kan inte sätta fingret på vad det är. Egentligen är låten inte märkvärdig på något vis, men jag gillar den. En trea!

Schweiz sångerska ser ut som en Marilyn Monroekopia. Hon sjunger rätt fint också, rösten sticker inte ut på något vis men den är behaglig att lyssna på liksom låten. Men en till vaggvisa? Vad är det som händer egentligen? Vill ESC att vi ska sova oss igenom programmet i år? Hur bra låtarna än må vara så finns det en gräns för hur många ballader en och samma ESC-final tål. Å andra sidan gillar jag låten, den är inte sämre än Polens bidrag och därför får den också en trea i betyg.

Efter Schweiz kommer så Israel. Åh, minns ni när Dana International vann? Det var tider det. Tider när schlagern fortfarande levde. I år skickar Israel - surprise surprise - en inte alltför fartfylld låt. Som alla andra. Men eftersom det finns en tempohöjning som faktiskt märks i låten så upplevs den ändå lite som en väckarklocka efter de första låtarna och kan nog få ett gäng röster på grund av det. Sångarens röst är behaglig också. En till trea i betyg.

Vitrysslands sångares röst håller inte hela vägen för mig. Tyvärr sänker det låten, fast jag är inte helt övertygad av den heller ens från början. Två poäng.

Sedan är det dags för kvällens Big five-land, Tyskland. Jag nämnde ju tyska Lena som favorit i inledningen av det här inlägget, det här är ingen ny Lena. Låten är som flera andra rätt behaglig, sångerskan är spännande att titta på på grund av hatten och scenkläderna, men det får inte mer än en svag trea.

Serbiens bidrag är helt okej. Men jag blir inte riktigt klok på sångerskans scenspråk. Alls. Om hon kan komma till rätta med det till semifinalen kanske det blir lättare att ta till sig själva låten. Men för nu får hon nöja sig med en trea, mer åt det svaga än starka hållet. (Tydligen är det inte bara jag som stör mig på scengrejen, även i tevejuryn kommenteras det).

Irland representeras av Westlifemedlemmen Nicky Byrne. Spännande! Kan han leverera som soloartist i detta sammanhang? Enligt mig är svaret JA! Äntligen en bra låt även i semifinal två, den får fyra poäng av mig. Hade den varit lika bra i ett annat sammanhang? Mnja, kanske inte. Men här är låten en frisk fläkt, för att låna Oscar Zias ord.

Makedonien tar över stafettpinnen med en Loreen-alike sångerska. Låten är dock inte i närheten av Euphoria. Inte sagt att den inte är bra för det, tvärtom. Jag gillar den faktiskt. Pluspoäng också för att den inte sjungs på engelska! Fyra poäng. Och ja! Helena Paparizou säger att hon låter som Eva Dahlgren, det är klart det är Eva hon påminde om. Inte Lisa Nilsson som jag ett ögonblick tänkte. Intressant också att tevejuryn dissar låten medan jag gillar den.

Litauen härnäst. Jag tror att den här låten kan överraska och placera sig ganska högt faktiskt. En fyra får den.

Australien avslutar kvällen. Det känns fortfarande udda att de ställer upp i tävlingen, men okej. Vill de vara med så är det väl bara att vänja sig. Låten är riktigt bra. Den kommer säkert placera sig ganska högt precis som förra året. Men är det en vinnarlåt? Nja. Jag tror inte den går hem som vinnare i sammanhanget. Vi kommer få höra den på radio i sommar dock. En fyra är den definitivt värd iallafall.



Oj, vad spännande att de fyra sista låtarna kammat hem fyra poäng var. Irland, Makedonien, Litauen och Australien. Och kvalitén i allmänhet i kvällens startfält känns definitivt bättre än i semifinal ett. Ännu roligare. Men samtidigt plågsamt eftersom sämre låtar från den första semifinalen kommer ta sig till den stora finalen istället för ett gäng bättre låtar från den andra semifinalen. Aouch för det. Jag avskyr när det blir på det viset. Dessutom saknar jag fortfarande den där låten som är värd en klockren femma i betyg. Finns den i fredagens startfält, måntro?










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar