fredag 6 maj 2016

Inför ESC 2016 del IV


Det är fredagkväll igen. Hur är det möjligt? Dels var det ju nyss tisdag då jag satt och skrev del tre i den här lilla "serien" och dels känns det som om det var fredag alldeles för en kvart sedan. Men nu är det alltså dags igen. De sista låtarna ska lyssnas på och betygsättas.



Slovenien är först ut med en catchy melodi som känns passande såhär på fredagskvällen. Jag tror säkert att den kommer uppskattas på semifinaltorsdagen och på finallördagen också. Låten får en fyra av mig.


Nästa land att framföra sin låt är Bulgarien och låten är lika catchy som Sloveniens. Därför får även denna en fyra i betyg.


Danmark härnäst. Plötsligt blev energin mycket lägre. Även om låten är helt okej så känns den helt intetsägande på grund av föregående två låtar. Jag är ledsen, men ni får bara en tvåa i år.


Ukrainas bidrag framförs på ett språk som det aldrig sjungits på i ESC tyvärr hörde jag inte riktigt vad herr ESC sade att det hette. Det är ju spännande. Men jag gillar tyvärr inte låten något vidare trots allt. Två poäng.


Kvällens Big five-land är Spanien och de har dragit upp tempot rejält i jämförelse med alla ballader som varit i tidigare program. Men om en del ballader varit för stillsamma så känns den här låten nästan för hektisk för mig. Jag tror att det är en låt många kommer gilla, men jag kan inte ge den mer än en trea i betyg.

Efter Spanien är det dags för vårt grannland Norge. Anna från Frost verkar ha stigit ut ur filmen och in på Norges melloscen med en låt jag inte blir riktigt klok på. Till en början tror jag att det ska bli en uptempolåt men sedan övergår den i mer stillsamma toner i refrängen. Den är förvisso helt okej, men låten är inte klockren och därför får den bara en trea i betyg.

Tänk att det dröjt ända fram till sista Inför-programmet innan jag får använda mig av de bevingade orden "den här låten skär i mina öron". Ledsen Georgien, ni får en etta i betyg. Kan hålla med juryn som säger att låten sticker ut, tyvärr gör den inte det på rätt sätt.

Albaniens låt är inte heller något vidare. Jag vet inte vad mer jag ska säga om den. Två poäng.

Så är det dags för Belgien. Sångerskan är riktigt peppig och ja, låten är helt okej. Den får en svag fyra.

Sist ut är vår egen Frans. Som jag ju redan avslöjat vad jag känner för. Låten må vara en kopia, men jag älskar den. Och sett till hela startfältet känner jag att den har riktigt bra chans trots att vi är värdland i år. Det vore ju helt fantastiskt om Frans lyckades ta hem det hela för oss ännu en gång. Sverige får en femma! Årets enda!


Sammanfattningsvis kan jag säga att semifinal två har ett så mycket bättre startfält rakt igenom än den första semifinalen. Det kommer bli hård konkurrens. Förhoppningsvis gör det tävlingen lite mer spännande. Frans befinner sig dock enligt mig i en egen galax i tävlingen. I övrigt blev mina favoriter ikväll alltså Slovenien, Bulgarien och Belgien som alla fick en fyra av mig.

Nu är det bara att invänta nästa veckas semifinaler och final så får vi se hur det faktiskt blir i slutändan!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar