fredag 6 maj 2016

Köket


Idag räckte visst inte tiden till riktigt. Trots sovmorgon var jag ändå helt slut när jag kravlade mig ur sängen vid elva, frukost intogs först vid halv ett och sen behövde ett diskberg tas om hand och mat lagas. På eftermiddagen sådde jag luktärt också. För att ändå få ihop ett blogginlägg tänker jag att några glimtar på mitt kök kan vara på sin plats. Detta är bilder från förra våren när jag inte riktigt hunnit få allt i ordning ännu. Jag sitter alltså inte i luften om någon trodde det ;).



Jag köpte ett litet klaffbord på en antikbutik i Orsa för att kilarna till bordet på bilderna här ovan var puts väck och det inte var stabilt nog att ha som köksbord i det skicket. Naturligtvis kom kilarna till rätta samma dag som bordet kom hem. Sedan skulle det visa sig att det var svårt att ha klaffbordet i köket med stolar runtomkring ändå, så det gjorde ingenting. Däremot har klaffbordet senare fyllt en viktig funktion som blombord i vardagsrummet i nedfällt skick. Tanken är att det ska målas, för det är gjort av nån slags träskivor och inte rent trä som man kanske kan tro. Jag har bara inte riktigt kunnat bestämma mig för om det ska bli grått, grönt, svart, vitt eller kanske någon annan färg ännu. Jag har dock tänkt testa att måla det med kalkfärg som ju är så populärt nuförtiden. Tycker det verkar bli så fint och levande med sådana färger.

 

Eftersom klaffbordet inte är så fint i omålat skick lade jag på en duk för att täcka så mycket som möjligt av det. Men det blev lite väl mycket blommönster då... Varken duk eller bord blev heller långlivade i köket. Jag bytte snabbt tillbaka bordet med de återfunna kilarna som kommer från min mammas farmor från början istället.


Lite kuriosa såhär avslutningsvis. Den gula begonian köpte jag till påsk förra året. Den fick bo i sin köpekruka fram till februari i år, men blommade ändå konstant fram till jul. Efter avtog blomningen nästan helt, men någon enstaka blomma har hela tiden funnits kvar på den. Det känns lite fint att lyckas med en sådan sak efter att en gång i tiden ha lyckats ta död på alla pelargoner jag ärvde av min mormor...

 

Detaljbilder på bordet. Älskar de där kurviga benen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar