fredag 6 januari 2012

Läst 2011




2011 blev mitt rekordår någonsin, eller åtminstone sedan jag började lista alla utlästa böcker 2006, i antalet lästa böcker. Jag vet inte om jag ska säga att det är tack vare all kurslitteratur, eller trots den. För tio av de 45 böckerna är kursböcker, som jag var tvingad att läsa. Jag har förstås läst många fler under de två terminer som förflutit under året, men jag räknar bara de böcker jag läst från pärm till pärm. Hur surt det än må vara när jag traglat mig igenom 80% av en bok och sedan lagt den åt sidan för att jag inte behövt eller hunnit läsa mer, så känns det som fusk att räkna dem.

Av de 35 skönlitterära böckerna är ungefär lika många som kursböckerna lästa för att det krävts till skolan. Men jag var inne i ett lässtim i somras. 21 titlar klarades av mellan juni och augusti, innan jag blev avbruten av skolstarten. Hade jag kunnat fortsätta läsa i samma tempo hade det nog kunnat bli många fler böcker i år.

Tack vare mitt icke-nyårslöfte häromsistens hoppas jag att även 2012 kan bli ett bra läsår. Men något nytt rekordår är jag tveksam till att det kan bli, särskilt som jag i år med största sannolikhet kommer att ägna även hela eller delar av sommaren åt studier.

Tyvärr ligger min kompletta läslista med författare och betyg kvar i Göteborg, så det får duga med titlarna på de lästa böckerna här. Vissa har jag ju redan bloggat om i alla fall. De hittas här. Och här kommer listan med de utlästa böckerna:
 

Lästa böcker 2011 / 35 + 10. 


Konsten att försvinna spårklöst / Tagg i hjärtat  / Lucia / Gömmarna / Att finna balanser (kurslitt.) / Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap (kurslitt.) / Konsten att Argumentera (kurslitt.) / Alberte och Jakob / Utmaningen - forskare om en hållbar mänsklighet (kurslitt.) / Vetenskapen & förnuftet (kurslitt.) / Hållbar utveckling (kurslitt.) / Global hållbar utveckling (kurslitt.) / Alberte och friheten / Bara Alberte / Ett nytt liv på köpet / I skuggan av ett brott / Hon älskade / Allt är bara bra, tack / Jag ska bara fixa en grej i köket / Anne på Grönkulla / Min vän Anne / Djur / Drömmens uppfyllelse / Anne på egen hand / Drömslottet / Stolthet och fördom / Anne på Ingleside / Bara inte du / Sucka mitt hjärta men brist dock ej / Regnbågens dal / Lilla Marilla / Grönkullagrannar / Agnes Grey / Om konsten att läsa och skriva (kurslitt.) / Bröderna Lejonhjärta / Skattkammarön (förkortad version) / Pippi Långstrump / Matilda / Böcker inom oss (kurslitt.) / Habib Meningen med livet / Gilly Hopkins hittar hem / Julian och Jim / Robin med huvan / Alice i Underlandet / Barnvokens byggklossar (kurslitt.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar