söndag 8 april 2012

Hey Dolly, Amanda Svensson


Hey Dolly har stått på min läslista sedan den gavs ut. Det krävdes dock att jag skulle glömma boken jag haft på gång ända sedan i höstas på nattduksbordet hemma i studentrummet när jag åkte hem över påsk, för att jag skulle uppsöka biblioteket och ramla över den på en hylla där personalen ställt fram utvalda böcker och låna med den hem. Hey Dolly blev årets första utlästa skönlitterära bok. Att detta sker först den åttonde april är förskräckligt, men vad gör man när tiden och orken saknas för nöjesläsning? Nu nalkas åtminstone sommaren, och då vore det väl själva den om jag inte skulle få tid över för lite avbockningar från läslistan! Det lär inte bli något rekordår sett till antalet lästa böcker, men tids nog kommer jag förhoppningsvis plöja böcker igen.

Men för att återgå till "huvudpersonen" i det här inlägget, boken Hey Dolly av Amanda Svensson. Det är en tunn och snabbläst bok och det finns något i den som väcker intresse redan från första sidan. Men sidorna rasslar iväg och när jag slår ihop den efter att ha läst sista sidan så har jag svårt att finna någon poäng med den. Jag gillar tempot, det moderna språket, konstigheten. Men det räcker inte till. Tyvärr. Den skulle kunnat vara mycket längre, tillåtits breda ut sig och ta mer plats än 157 sidor. Därför kan jag inte ge Hey Dolly mer än 2/5 poäng. Dock hoppas jag att det finns eller kommer att finnas mer utgivet av Amanda Svensson i framtiden. Då hon är född 1987 ser jag ingen orsak till att hon inte skulle kunna skriva många läsvärda historier i framtiden!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar