tisdag 17 april 2012

Dagens serietips


Det är svårt att undgå att jag gillar det här med tv-serier om man känner mig. Jag ser inte så mycket på film, men tv-serier plöjs så fort tillfälle ges. Min serieboxsamling är i ständig tillökning.

På sistone har för ovanlighetens skull en riktigt bra svensk serie gått på tv, 30 grader i februari. Faktum är att det är något av det bästa jag sett över huvud taget. Förra veckan sändes sista avsnittet, men hela säsongen finns att se på svt play för den som missat den. Till den 9 maj ligger alla avsnitt kvar, ta tillfället i akt och se dem! Jag lovar att det är värt de tio timmarna.

Serien är långt ifrån feelgood, snarare får man vara beredd på att en stor klump av ångest flyttar in. Men jag tror att det är just det som gör att den lyfter. Man kan relatera, eller tänka sig in i det som händer på ett sätt som man kanske inte riktigt kan göra när man ser Gilmore girls eller något annat mer "lättsmält".

Men jag tänkte faktiskt inte nöja mig med ett tips idag. Serien Alcatraz hade premiär förra veckan samtidigt som det sista avsnittet av 30 grader sändes. Jag kunde alltså inte se det då, men bestämde mig för att se reprisen. När jag upptäckte att dubbelavsnittet sändes först 00:30-02:30 natten mellan söndag och måndag var första tanken att det går ju inte. Jag hade grupparbetsredovisning klockan nio på måndag morgon, obligatorisk. Det är inte läge att komma dit med endast fem timmars sömn i bagaget!

Det slutade ändå med att jag höll mig vaken. Glad är jag för det. Alcatraz har inslag av övernaturliga fenomen. 302 personer försvann spårlöst från det ökända fängelset då det stängde 1963 och nu kommer de plötsligt tillbaka igen, en efter en... oåldrade och utan förklaring till var de varit och vad som hänt. Än så länge känns det ändå inte speciellt övernaturligt, utan mer som en blandning av Lost som det var i början av serien och någon av alla kriminalserier som sänds nuförtiden. Eftersom jag gillar bådadera är det en hit, även om just den övernaturliga biten inte nödvändigtvis faller mig särskilt väl i smaken. Igår sändes tredje avsnittet och efter att ha sett det är jag fortsatt övertygad. Haka på, om ni inte redan upptäckt den serien också!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar