lördag 21 juli 2012

Sjöjungfrun sjöng sin sång, Val McDermid


Sjöjungrun sjöng sin sång är först ut i serien som ligger till grund för tv-serien Mord i sinnet. Psykologen Tony Hill och polisen Carol Jordan står i fokus. I denna första bok försöker de få fast en seriemördare som dödar sina offer med hjälp av olika gamla tortyrmetoder. I den här boken får man insikt i hur mördaren tänker genom kapitel där denne får komma till tals med egna ord. Redan det första kapitlet är ett sådant och jag blir oerhört illa berörd när jag läser det. Hade det inte varit för att boken ingick i min sommarkurs hade jag nog lagt den ifrån mig redan där, vilket inte händer ofta (jag minns bara två böcker jag aldrig avslutat). Inte tar jag illa vid mig när det gäller sådana här otäcka grejer i tv-serier eller så heller, så detta är verkligen en bok som sticker ut.

Ju längre jag läser, desto lättare blir det dock att fortsätta. Det är fortfarande obehagligt, men inte riktigt lika illa som inledningsvis. Dessutom vill jag veta hur allt verkligen hänger ihop, för även om man genom mördarens berättelser får veta en hel del hela boken igenom är det först på slutet de sista frågetecknen reds ut.

Det är en välskriven bok och den berör verkligen. Men vill man verkligen läsa sådana obehagliga saker? Jag funderar på om man med gott samvete kan rekommendera den för andra, även om jag pendlar mellan högsta betyg och en fyra då jag ska betygsätta den. Jag bestämmer till slut att den bara ska få 4/5 och om ni vill läsa den så får ni göra det utan min rekommendation.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar