torsdag 5 juli 2012

Glasbruket, Arnaldur Indridason


Fjärde bok ut att bli läst inom min sommarkurs efter Kamratfesten blev den moderna isländska kriminalromanen Glasbruket. Det var en bok som bitvis berörde rejält, bitvis var tankeväckande och delvis rätt bekant, ni vet.. som en deckare bland alla andra. Det är förstås svårt att komma ifrån det när deckare oftast är skrivna enligt samma mönster, det gör dem förutsägbara. Sedan kommer jag inte ifrån att läsningen blir haltande när det kommer till utländska namn som jag inte vet hur de ska uttalas. Jag hakar upp mig och tappar tråden, till viss del.

I det stora hela tyckte jag det här var en bra bok, i samma stil som Beck ungefär. Snabbläst. Det står på framsidan att den är utsedd till Nordens bästa kriminalroman och ptja... nja, jag vet inte om den är riktigt så bra. Men en svag 4/5 får den i alla fall!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar