torsdag 5 juli 2012

Baskervilles hund, Arthur Conan Doyle


Som första bok ut att läsas inom min sommarkurs valde jag Arthur Conan Doyles Baskervilles hund. En bok och författare jag naturligtvis kände till, till namnet, men aldrig läst något av tidigare. Någon film om Sherlock Holmes har jag nog lyckats se i mina dar, men jag kan inte säga det bestämt. Baskervilles hund, som jag tyvärr inte har någon bild på, var en tunn bok med en rätt ful, trist och ointressant omslagsbild, i min mening. Hade det inte varit för att den stod på litteraturlistan till kursen vet jag inte om jag hade lagt någon tid på att läsa den, eftersom bokomslagen ofta är avgörande när jag bestämmer mig för att läsa en bok.

Sherlock Holmes och Watson är ju världskändisar, så lite roligt var det ändå att bekanta mig närmare med dem. Intrigen var helt okej, även om glimten av övernaturliga inslag irriterade mig. Det hade blivit så mycket mer trovärdigt utan dem.

I övrigt vet jag inte riktigt vad jag ska säga om boken, utom att den fick en svag 4/5 i betyg. Om jag kommer lägga någon tid på att läsa fler av Doyles Sherlock-historier återstår att se. Jag kan inte säga att det kommer att prioriteras i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar