torsdag 5 juli 2012

Morden på Rue Morgue, Edgar Allan Poe


Morden på Rue Morgue blev min andra kriminalberättelse inom sommarkursen Moderna kriminalrmaner. Det är en kort historia, en novell snarare än en roman, som jag tog mig igenom hyfsat snabbt. Men jag blev tyvärr inte imponerad alls. Om jag reagerade negativt på hinten till att mordgåtan i Baskervilles hund skulle bero på något övernaturligt är den rent fantastiska förklaringen till morden i denna historia något som fäller den totalt. Tyvärr får den bara 2/5 poäng. Men det känns trots allt lite skönt att jag inte älskar allt jag läser, vilket jag funderat på när jag skrivit mina senaste bokrecensioner här på bloggen. Det är många fyror och femmor i betyg, så jag funderade på om jag varit för snäll? Men inte denna gång, alltså. Poe lyckades inte leverera, sedan må han vara hur känd han vill inom deckargenren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar