torsdag 5 juli 2012

Flyga högt, Katarina von Bredow


Det har blivit många bokrecensioner på sistone, men detta får nog bli den sista innan jag gör ett uppehåll för andra inlägg. Kanske. Det blir ju en hel del läsning dessa dagar...

Igår var jag på biblioteket för att lämna tillbaka några böcker och beställa en bok som varken fanns där eller på nätbokhandlarna och som jag behöver ganska omgående. Då passade jag på att ta en liten titt i hyllorna närmast ingången, där ungdomsböckerna huserar. Till min stora glädje fann jag en ny bok av en av mina favoritförfattare inom denna kategori, Flyga högt av Katarina von Bredow. Jag hade påbörjat sommarens femte kriminalroman på förmiddagen, men på eftermiddagen kunde jag inte låta bli att lägga ifrån mig den och ge mig in i ett gäng femtonåringars komplicerade tillvaro istället.

Säga vad man vill, men att förmedla känslor är ungdomsböcker i allmänhet bäst på och KvB i synnerhet. Därtill blir hennes böcker sällan liggande halvlästa särskilt länge när jag väl påbörjat dem. Jag började alltså läsa Flyga högt igår eftermiddag, sedan låg jag vaken till 01:40 och läste inatt för att sedan fortsätta i förmiddags. Jag kunde inte ens hålla mig ifrån att öppna boken under Våra bästa år (och det programmet kan man säga vad man vill om, jag missar det i alla fall inte om jag inte måste göra något annat, det ingår i min "frukostrutin" liksom).

Det enda jag är riktigt kritisk till när det gäller KvB:s böcker är förekomsten av uttryck som jag har väldigt svårt att tro att ungdomar slänger sig med så mycket. Låt gå för att någon enstaka ungdom någon enstaka gång gör det, men här förekommer de lite för ofta hos lite för många karaktärer för att kännas helt trovärdigt. Och sedan undrar jag om namngivna blommor hör hemma i en ungdomsbok? Jag är visserligen en blomälskare av rang (tvivlar någon kan ni ju rumstrera om i min fotoalbum-kategori här i bloggen!) men det hade inte känts lika malplacerat om trädgårdsväxter beskrevs som "rosa och lila och taggiga" istället. Men det är väl egentligen petitesser i det stora hela. Sammantaget kan inte Flyga högt få ett annat betyg än högsta möjliga i alla fall; 5/5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar