tisdag 26 juni 2012

När ska vi bli bekräftade som 50% av mänskligheten egentligen?


Ja, som rubriken lyder. När ska vi kvinnor bli bekräftade som hälften av mänskligheten egentligen, när ska vi bli tagna på allvar? När ska det forskas på kvinnor och inte bara män när det gäller sjukdomar? När ska vi få de mediciner vi behöver mot våra "kvinnosjukdomar" istället för att bli avfärdade med sämre alternativ?

Anledningen att jag undrar är denna debattartikel om endometrios som riksdagsledamoten Hillevi Larsson skrivit.

En annan sak jag undrar över är varför detta inte diskuteras mer? Visst har det diskuterats att kvinnors hjärt- och kärlsjukdomar inte visar sig på samma sätt som hos män, men i övrigt? PMS? Endometrios? Fibromyalgi? När ska vi tala om för världen att vi inte accepterar att bli kallade för gnällkärringar utan att våra besvär faktiskt är högst verkliga?

P.S. Jag funderar på vad en ny etikett skulle kunna heta, där sådana här viktigheter kan skrivas om. Har ni något förslag tar jag tacksamt emot dem! "En bättre och rättvisare värld tack!" får bli arbetsnamnet, men jag föredrar nog något kortare...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar