fredag 29 juni 2012

Midsommar del 3: maten


Det har blivit dags för den tredje och avslutande delen i midsommarserien 2012. Den om maten. Den viktigaste delen, åtminstone vad gäller mitt midsommarfirande. För jag firar ju inte midsommar på något vis bortsett från att man kan ana ett visst mönster gällande att grillen åker fram för sommarpremiär just då...

Inte ens på midsommarafton får min besattthet av vattenmelon och fetaost stå tillbaka, eller skulle jag kanske snarare skriva särskilt inte då? Det har kommit att bli min mesta midsommartradition, tror jag faktiskt. Åtminstone de senaste tre åren vill jag minnas att det varit en självskriven del i midsommarmenyn, tillsammans med jordgubbstårtan som sedan ett par år toppas med passionsfrukt. Oh, hur kunde jag leva i närmare 25 år utan att ha ätit denna underbara frukt?

Grillad fläskytterfilé.


Jordgubbstårta. Inuti återfinns hackade jordgubbar och mango, en kombination jag inte testat förut men konstaterat vara årets hit. Och så den fantastiska passionsfrukten som topping. Mmm!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar