lördag 23 juni 2012

Josephine, Andrea Stuart


Jag vet inte när den här boken dök upp i bloggen första gången. Det är några år sedan jag köpte den på bokrean i alla fall. Sedan blev den liggande. Ända tills i augusti förra året, då jag hade återvänt till Göteborg efter sommarlovet och i väntan på att höstterminen skulle dra igång ägnade mig åt nöjesläsning. Men sedan kom vardagen med all kurslitteratur och trötthet i vägen och mellan september eller oktober och mars eller april i år läste jag inte en rad i Andrea Stuarts Josephine Kejsarinna av Frankrike trots att det är en bok precis i min smak. Natten till den dag då jag skulle lämna Göteborg för ett nytt sommarlov läste jag dock äntligen ut den.

Det är tråkigt att biografier om historiska kvinnor alltid tenderar att ha fokus på någon annan person, som i det här fallet: Napoleon. Men samtidigt är det ju förståeligt, det var genom sina mäktiga män de berömda kvinnorna levde på den tiden. Och det är fortfarande otroligt intressant att följa deras levnadsöden. Josephine, precis som Marie Antoinette dog på tok för ung. Jag önskar att hon fått leva vidare och fortsatt förändra världen. Jag är så otroligt nyfiken på henne, precis som Désirée Bernadotte, vår första drottning av ätten Bernadotte.

Boken i sig är späckad med franska namn, vilket ju är högst begripligt med tanke på att dess huvudperson levde och verkade där och var omgiven av fransmän. Det gör hur som helst läsningen lite hackig, jag vill gärna läsa namnen korrekt, och på ett sätt stör det läsningen. Men i huvudsak är boken fantastisk och som en bonus får man också en del kunskaper om världshistorian (som jag personligen får erkänna mig ganska okunnig om även om jag är intresserad av historia i allmänhet). Boken får utan tvekan 5/5 poäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar