söndag 12 juni 2016

Åter från radioskuggan (nåja)



Min dator började ju konstra sig (igen) och har därför varit på resande fot (igen) ett par veckor. Jag hade tänkt blogga ändå, jag har ju ändå min gamla surrande (snarare bullrande) och glödheta reservdator som jag använt under de två veckor den andra var på lagning. Eftersom problemen visade sig i samma skepnad som sist trodde jag att problemet skulle avhjälpas på samma sätt igen. Med en intakt dator som resultat när jag fick hem den igen. Men icke. Denna gång blev det ominstallation av mjukvaran och det som återvända från Tyskland var en tom dator. Tom, sånär som på det som fanns i den när den var ny vill säga. Vilket innebär ett IE jag inte använder och Windows 8 som jag hatar (jag hittar inte ens kalkylatorn och vet knappt hur datorn stängs av i Windows 8). Alla instagrambilder jag inte hunnit blogga och numer inte kan laddas ner därifrån pga någon konstig idé Instagram fått om tredjepartsanvändning, ett gäng nätbilder jag sparat ner istället för att blogga, alla program jag laddat ner för att kunna använda datorn på det sätt jag vill. Och alla de där timmarna jag simsat mig igenom. Borta. Bilderna var inte hela världen, det var en kalkylerad risk från min sida att inte kopiera dem. Men Simset. Åååh! Nu måste jag gå på universitetet igen istället för att börja bygga hus och förmögenhet. Suck.

Jo, jag blev lite matt när jag upptäckte det. Men jag tänkte ändå blogga igen så fort jag fick tillfälle. Av någon anledning har det ändå inte blivit av fast datorn kom hem redan i tisdags. Men nu så. Nu ska jag försöka komma tillbaka upp på spåret igen. Först och främst tänkte jag att jag skulle skriva om odling. För som ni vet är det vad jag ägnar mycket av min tid åt these days. En sak jag dock inte skrivit om än är exakt vad jag odlat för något. Jag har nämnt en del i förbigående förstås, men det är nog långt ifrån allt jag nämnt då. Alltså kommer här ett gäng misslyckade försök att fånga alla fröpåsar på en och samma bild och en liten uppräkning av vad allting är. Sedan har jag åtminstone ett planerat inlägg som inte handlar om odling också i pipelinen. Det var ju bara de där försvunna bilderna jag måste leta upp igen...



För enkelhets skull tar vi väl allt i ordning, från översta raden till vänster:

  •  Luktärt (jag hade även sparade frön från förra året).
  •  Tagetes (inte för att jag är så förtjust i orange, men för att de sägs ska vara bra mot ohyra mellan morötter och sådär).
  •  Rosenskära. För något blommigt måste man ha i rabatten även om den mest är tänkt för grönsaksodling!
  •  Ipomoea (Blomman för dagen) i en sanslöst blå färg, se bilden nedan för bättre färgåtergivning. Har lite problem med den dock, den har inte velat bli utskolad på den blåsiga och kalla balkongen så den såg väldigt risig ut när jag tog in den igen i torsdags i ett sista försök att rädda den.
    o
  •  Smultron. Den sådden gick åt skogen, men jag ska göra ett nytt försök till veckan och hoppas på att det lyckas så jag kan använda plantorna som kantväxter nästa år.
     
  • Vitkål
     
  • Purjolök. Men vi får se hur det går med den. Också. Den verkar inte vidare lätt att driva upp genom försådd, men kan samtidigt inte direktsås här enligt vad jag hört. Nästa år ska jag nog testa det iallafall.
     
  • Gul lök.
     
  • Gul och röd körsbärstomat (som ska odlas hemma på balkongen).

  • Rödbeta.

  • Brytböna.

  • Sommarmorot.

  • Vintermorot.

  • Palsternacka.

  • Ruccola. För att jag fick en påse någonstans någon gång och dess bäst före-stämpel löd 2016, så jag tänkte att jag skulle testa. Den enda gång jag smakat ruccola var jag inte alls förtjust i den, men jag tänker att en liten mängd tillsammans med annat bladgrönt kanske kan fungera i en sallad iallafall?

  • Aster. För att det måste finnas lite blomster i odlingarna också, som sagt. Och för att jag hade frön kvar sedan förra årets misslyckade balkongodling. Jag vill ta revansch.

  • Vallmopion. Av samma anledning som Astern.


Där skymtar även en påse Blåklint i blandade färger, men den hoppade jag såvitt jag minns över. Jag gillar inte deras förmåga att dra till sig löss. Särskilt inte i en grönsaksodling.


Tidigare har jag också nämnt att jag sått en bladsallat och isbergssallad, men de har inte hamnat på bild. Därtill odlar jag ju potatis (oh vad stor blasten blivit den senaste veckan, på allihop!) och paprika (hemma på fönsterbrädan och balkongen). Ytterligare en sak har tillkommit, så sent som igår. Då sådde jag Sommarslöja som kantväxt till mitt nyaste land. Min förhoppning är att kunna göra någon liten bukett senare i sommar med Rosenskära, Aster och Sommarslöja. Uppblandad med balkongens luktärt och Ipomoea, kanske?

Inför nästa odlingssäsong har jag redan en lång lista med saker jag önskar odla. Men jag får se hur mycket jag får plats med i landen och hur mycket jag hinner med, förhoppningsvis är jag inte sjukskriven nästa vår också utan jobbar åtminstone deltid... Jag kommer iallafall utöka odlingarna av en del av det jag odlar nu och så ska något nytt tillkomma. Vitlök är redan givet, eftersom den ska sättas redan i höst. Och så vill jag odla gurka! I övrigt får jag se.

Vad odlar ni? Och om ni inte odlar, vad skulle ni vilja odla?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar