fredag 24 juni 2016

Första skörden



I måndags skördade jag mina två första ruccolablad i landet! Tyvärr dokumenterade jag inte det. Men i torsdags var det dags igen, efter pannkakan behövdes det fyllas ut med lite sallad så jag rörde ihop en sådan av enklast möjliga slag; av ruccola, gurka och de godaste ekologiska körsbärstomaterna på evigheter! Jag tror minsann att de är i säsong nu ;). På toppen hällde jag också lite gammal dressing jag hade kvar hos min mor, där jag befann mig, bestående av olja, vinäger, vatten, en skvätt citronjuice och italiensk salladskrydda.


Min erfarenhet av ruccola är starkt begränsad. Anledningen till det är att jag inte alls gillade den köperuccola jag åt den enda gången jag testat det. Men nu! Jag ska inte säga att det är det godaste jag någonsin ätit, men nog smakade det bra mycket bättre. Så bra att jag faktiskt kommer fortsätta odla ruccola som omväxling till de olika salladssorter jag odlat och tänkt att jag ska odla. Kanske vågar jag mig på ett test med spenat också, vilket jag tidigare upplevt på precis samma sätt som ruccola när jag testat.

Hemodlat alltså. Jag börjar förstå vad de menar när de pratar om att det smakar så mycket bättre när en odlar själv istället för att köpa i butik...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar