fredag 24 juni 2016

Midsommartårtan


Jag brukar inte fira midsommar, men att grilla något gott och passa på att göra en jordgubbstårta denna dag känns ju inte helt tokigt. Så det brukar bli så. Idag brände jag kycklingen (men det som gick att äta var gott!) och sedan premiärade vi jordgubbstårta med lemon curd gjord efter Leilas recept. Jag tänkte testa köpt lemon curd förra året, men när vi provsmakat i burken kom vi gemensamt överens om att hoppa över det. Den var inte alls god. Dagens lemon curd var alltså premiärcurden i mitt liv och jo, den var ju god. Men väldigt sur. Nästa gång jag gör den ska jag antingen minska ner mängden citronsaft en hel del eller också öka på mängden socker en hel del.


Tråkigt nog är mina egna jordgubbar inte mogna än så det blev inga hemodlade råvaror i tårtan idag, men det dignar av gröna små gubbar på tillväxt där ute i landet så jag hoppas att det kan bli plockning av dem snart. Kanske kanske att det kan råka bli en ny jordgubbstårta då också...


Förutom lemon curd och mosade jordgubbar i tårtan hade jag också passionsfrukt och hackad choklad ovanpå. En tradition sen ett antal år tillbaka, när jag upptäckte passionsfrukt. Jag är en sådan där som är ytterst svår när det gäller mat, men emellanåt vågar jag ändå testa och upptäcka nya saker. Som ruccolan jag skrev om i förra inlägget, haha! I vintras upptäckte jag prosciutto också. Och med de senaste veckornas stora salladsintag har jag återupptäckt rödlök, som jag åt mycket en period för sisådär tio år sedan.


Blev det någon tårta för er idag? Av vilket slag? Vågar jag gissa att jordgubbar var inblandade på något vis, kanske? Jag hoppas ni haft en finfin midsommarafton utan alltför mycket regn. Här har det faktiskt varit helt fantastiskt väder hela dagen, men jag har förstått att vi kommer få igen med trist väder framöver...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar