söndag 12 juni 2016

Odling och ekonomi






Ingen som läst min blogg den senaste tiden kan ha undgått att jag utsett en odlingsguru i Sara Bäckmo som bloggar, facebookar och Instagrammar på Skillnadens trädgård. Första gången jag hörde talas om henne var när jag på någon politiskt eller miljöinriktad sida på fejjan stötte på en länk till ett blogginlägg om hur hennes odling lett till att familjen halverat sin matkostnad förra sommaren. 

Då var jag redan mitt uppe i en ganska dålig odlingssäsong. Dels hade jag inte orkat rensa bort det där ogräset i den igenvuxna pallkragen så det blev ingen odling alls i den, dels växte saker och ting hemma på balkongen otroligt dåligt till följd av det konstiga sommarvädret. Men jag var pepp på att odla. Åh, som jag ville odla. Jag hade laddat upp hela vintern och våren inför att hitta en lägenhet och kunna starta upp min balkongodling. Jag drömde om egen trädgård när jag försökte bli frisk från mina evinnerliga svåra förkylningar så att jag kunde jobba och tjäna pengar till drömhuset istället. 

Därtill lockades och fortsätter jag lockas av tanken på ekologisk härodlad mat istället för långväga transporterad och besprutad mat köpt för dyra pengar i butik. Jag har blivit retad och häcklad både en och flera gånger av vänner när jag pratat miljöaspekten, både kring mat, prylar och resor. Men det är viktigt för mig. Arktis isar smälter i en vansinnig takt, kolet borde ligga kvar i marken och människor borde bli mer medvetna och mindre egoistiska enligt min mening.

Som låginkomsttagare i form av timvikarie och långtidssjukskriven lockade också den pengabesparande tanken jag nu stod inför genom Saras blogginlägg. Visst hade jag reflekterat över den innan, det var delvis den tanen som fick mig att anlägga min pallkrage med jordgubbar för några år sedan. För det går inte att blunda för att köpegubbarna är ganska dyra ganska stor del av säsongen, förutom att det inte finns någon garanti för att de är svenska när de skyltas som det (jo, jag tycker att de smakar annorlunda, sämre, annars). Men nu började jag fundera på allvar.

Om jag skulle anlägga ett land, vad skulle jag odla då för att det skulle bli så ekonomiskt som möjligt? Saker jag äter i större volymer kanske? Saker som är dyra i affären? Saker som går att lagra? Saker jag vet är lätta att lyckas med? Kanske en blandning av alltihop?



Låt oss göra ett litet tankeexperiment nu.

Jag har köpt jord, fröer och byggmaterial för att kunna bygga min odlingslåda i år. Jag har också fått lov att köpa ett gäng krukor till balkongodlingarna. Därtill har jag lyxat med en större vattenkanna för att slippa bli galen av allt spring mellan köket och balkongen hemma i lägenheten och en markduk som jag ska lägga i gångarna mellan odlingarna för att slippa att det växer gräs där och på så vis minimera risken för ogrässpridning in i landen som anlagts direkt på marken.

Men om vi räknar enbart på det som krävs för att anlägga land att odla i och utesluter alla krukor och sånt jag skulle kunnat klara mig utan kan kostnaderna sammanfattas såhär ungefär:

- Plank, regel och spik ca. 320 kr (färgen snodde jag av mamma, för den tillkommer annars en liten kostnad, å andra sidan har jag mängder med spik kvar så det går kanske jämnt ut trots allt)
- Jord (inkl. en säck naturgödsel) 500 kr

- Fröer ca. 150-250 kronor (lite svåruppskattat då jag nyttjat 5 för 4-rabatter och köpt till enstaka påsar allt eftersom säsongen gått, plus att jag hade ett gäng fröpåsar kvar från tidigare säsonger. Jag har också tagit fröer direkt från en paprika jag ändå hade köpt och ätit och plockat på mig några potatisar från lösviktsdisken, men nånstans därikring)
Fiberduk för täckning av landen medan fröna grodde 0 kr (hade redan hemma)

Totalt landar summan då på cirka 1000 kronor. Förresten behöver man ju ingen odlingslåda heller, så max 750 kronor kan man säga är min startsumma.
 

Eftersom upphöjd odlingslåda medför en längre odlingssäsong är det dock en bra investering inför kommande år. Då är ju investeringen redan gjord och kostar ingenting. Det underlättar dessutom arbetet när odlingen är upphöjd och minskar risken för ogräs (som är en av de största riskerna till att jag ska ledsna på mina odlingsprojekt).

I föregående inlägg listade jag allt jag sått i år. Om vi nu övergår till att överslagsräkna lite på hur mycket det skulle kostat att inhandla samma saker i affären...

I nuläget har jag exempelvis fem eller sex isbergssalladshuvuden på gång (sådde två till igår efter att en katt fått för sig att krafsa lite i den fina jorden...). När jag köpte ett ekologiskt sådant i affären senast kostade det 22,90. Inte per kilo utan per huvud. 22,90 * 5 = 114,50 kronor.

Jag har också ungefär tio bladsalladsplantor.  Säg att en kruka plocksallat i affären kostar 19,90. De skulle kosta 199 kronor.

Morötterna är svåruppskattade vikt- och mängdmässigt. Men två rader (varav en bredsådd, så jag ska försöka flytta runt en del plantor så att jag inte förlorar halva skörden pga att det blir för trångt) borde väl rimligtvis kunna ge iallafall tio kilo morötter. Morötter varierar ju en del i pris över säsongen och beroende på om den är ekologisk eller ej, men säg att de kostar 5 kronor kilot (icke ekologiska, men från bonde i närområdet) så hamnar vi iallafall på 50 kronor (samma mängd ekologiska skulle kunna kosta ca 200 kronor).

Färska brytbönor kostar väl kring 20 kronor för en förpackning. Dessa brukar jag använda i mina kycklinggrytor. Jag har ungefär sex eller sju plantor på gång, och har eventuellt tänkt så lite fler, men iom att det är första gången jag odlar det vet jag inte riktigt hur stor skörd som kan förväntas. Men säg att jag får så mycket att det räcker till fem grytor iallafall, det tror jag inte är att överdriva. 5 * 20 = 100 kronor.

En rad palsternacka ger åtminstone fem kilo. Jag är osäker på kilopriset i affär, men en snabbgoogling och en klocka nånstans i bakhuvudet säger att det ligger iallafall kring 20 kronor... 5 * 20 = 100 kronor.

Sedan har vi rödbetor. Även här har jag en rad som borde ge minst fem kilo. Osäker på kilopriset igen, men vid googlingen av palsternacka såg jag att en påse ekologiska kostade ca 20 kr för ett kilo ekologiska. 5 * 20 = 100 kronor.

Jag har också en oändlig massa tomat- och paprikaplantor vars skörd är svåruppskattad, sedan vet jag inte om det blir något av den gula löken eftersom det är första gången jag odlar det, likaså gäller ruccolan och potatisen. Men om jag får ett halvkilo potatis per planta (14 stycken) blir det iallafall 7 kilo. 7 * 7,90 = 55 kronor.

Redan här landar slutsumman på 718,80 kronor och i flera fall har jag nog räknat alldeles för lågt. I flera fall har jag också räknat på priset för det icke ekologiska alternativet eftersom jag inte alltid har råd med det ekologiska alternativet. Det skulle alltså kunna bli mycket dyrare om jag köpte det jag verkligen ville ha i alla fall och inte bara en del. 


Tomat och paprika är båda dyra att köpa i affär och jag tror vi kan dra slutsatsen att jag går minst jämnt upp med dem inräknade även om kostnaden för odlingslådan räknas in i anläggningskostnaden. Sedan är ju det fina att jag har mängder med fröer kvar och nästa år behöver jag inte köpa någon jord (så länge jag inte väljer att utöka odlingsytan) utan bara sätta fart att odla när vädret tillåter, vilket innebär att jag både kan dubblera, tredubbla och kanske rentav fem- eller tiodubbla skörden av vissa grönsaker. En del saker kommer jag dessutom så mer av redan i år, sallat är ju exempelvis relativt snabbväxande och hinner ersättas med nya sallatsfrön minst en gång till innan hösten.


Jag antar att tidsåtgång är något som bör tas i beaktan också. Hur mycket tid har jag lagt på odlingarna egentligen? Ptja. Total tid för odlingslådan tror jag blev 3 timmar, inklusive målningen som inte alls är en nödvändighet. Att anlägga odlingen i den tog kanske en halvtimme eller på sin höjd en timme inklusive frösådd och vattning. Det land jag vände och lade tidningar på innan jag fyllde på med köpejord tror jag tog 1,5 timme plus en halvtimmes frösådd och plantering av potatisen. Sedan har jag förstås vattnat en del och kommer få fortsätta med det hela säsongen, sått efter där katt och gräsklippare varit och förstört. Jag ägnade några minuter åt att förså i februari också, men av de sakerna är det i princip ingenting som hamnat ute i landen. Tyvärr. Jag råkade döda det mesta av kålen och tagetesen i cykeltransporten från lägenheten till landen nämligen. Möjligen tar sig purjolöken... Sedan är ju tanken att jag ska täckodla landen, det vill säga täcka dem med gräsklipp och sådant för att hindra ogräset från att sprida sig i jorden. Det lär bespara mig en hel del tid från ogräsrensning. Allt som allt har det alltså inte tagit värst mycket tid alls. Men jag får mycket tillbaka, både i år och kommande odlingssäsonger eftersom det som tar mest tid är just nyanläggningen.


Vad tänker ni kring odling och ekonomi? Visst är det ganska roligt och motiverande att se hur ens odlingsintresse faktiskt kan ge något tillbaka också?


PS. Om du har läst ända hit, tack!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar