tisdag 14 maj 2013

Inför ESC 2013, del IV


Det är dags att titta på och tycka om det fjärde och sista Inför ESC-programmet för i år. Idag går den första semifinalen av stapeln, på torsdag äger den andra som brukligt rum. Och på lördag är det såklart den stora finalen!

Medan de visar en massa klipp på gamla låtar och Robin Stjernberg på nån talangtävling när han var liten kan jag passa på att tycka lite om själva formatet på Inför-programmet i år. Utan Christer Björkman och den nordiska juryn som poängsatte varje låt och sammanställde detta i fina tabeller. Med Niklas Strömstedt och Malin Roos som fasta programledare och därtill en till person som byts ut i varje program. Alltså. Nej. Jag gillar det inte. Inte alls. Jag saknar finske Thomas och tabellerna. Det här är så dåligt. Måtte detta dåliga program bero på att Christer har fullt upp med ESC-produktionen i år och att det är tillbaka till det gamla vanliga nästa år. Annars vet jag inte om jag orkar titta mer.

Schweiz framförde sitt bidrag medan jag skrev färdigt stycket här ovan. Det lät lite trallvänligt sådär, men utan att fastna, refrängen är inget vidare. Den fladdrar lätt förbi mina öron och får därför bara tre svaga poäng.

Nu är det opera på gång och Rumänien är landet som ligger bakom det. Opera har ju aldrig riktigt funkat i de här sammanhangen även om vi sett en del fina bidrag, inte minst Malena Ernmans. Jag tvivlar på att opera kommer slå i år heller. Två poäng.

Och så är det dags för Frankrike som tyvärr inte valt att skicka Sébastien Tellier en gång till (det är tveksamt om Frankrike kommer skicka något lika bra någonsin igen). Frankrike är ju alltid direktkvalificerade till finalen, annars vete sjutton om de tagit sig vidare till dit i år. Jag gillar det inte. Två poäng.

Italien. Ni som var ensamma om att inte ge Loreen ett enda poäng förra året. Här är det undervattensfiol och en undervattenssångare som sjunger popballad(?). Det är lite samma feeling i låten som när Eros Ramazotti spelas på bilradion när man satt igång den bara för att slippa höra motorljudet på väg till affären. Jag gillar det, men är det en vinstlåt? Jag tror inte det, men den får en fyra av mig.

Spanien härnäst. Det är lite samma sak här. En radioskvallåt jag tycker låter helt okej, men någon vinstchans har den inte. Fyra poäng.

Och så ett pausinslag med kändisar som tävlat i ESC genom åren. Ganska roligt.

I år är Bonnie Tyler kändisen. Och hon tävlar naturligtvis för Storbritannien. Låten är helt okej, men jag tror den snarare kommer få röster på grund av artisten än för låten i sig. En trea.

Och så har vi Tyskland med artisten Cascada. Här är det lite mer fart än i de senaste bidragen och jag gillar det. Så mycket att Tyskland faktiskt får min andra femma.

Sedan har vi naturligtvis också Sverige och Robin Stjernberg. Jag är inte så vidare förtjust i detta alls och surar fortfarande över att en fejkad internationell jury gav bort vinsten som klockrent tillhörde någon annan egentligen, men Europa kan säkert gilla den och om den hamnar hyfsat högt i resultatlistan blir jag inte förvånad. För min egen del är det dock högst en trea poängmässigt.


Vem som faktiskt tar hem det hela känns inte alls självklart i år. Det är flera som sticker ut i startfältet och kan vinna. Sedan återstår förstås liveframträdandena som kan fälla eller höja dem allesammans. Men Danmark, Norge, Irland, Tyskland, Spanien, Italien, Belgien, Serbien. Bland dem tror jag att vinnaren finns. Och visst vore det roligt om det blev en nordisk granne som får överta stafettpinnen och anordna nästa års final!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar