torsdag 9 maj 2013

Inför ESC 2013, del III


Jahapp, så var det dags för det tredje Införprogrammet med lyssning på en del av de bidrag som kommer tävla i den andra deltävlingen i årets Eurovision Song Contest. Efter alldeles onödigt mycket pladder är det äntligen dags för första låt.

Den står Finland för och efter förra årets härliga annorlunda låt som framfördes på svenska av en ung tjej vars namn jag tyvärr inte minns är tongångarna nu helt andra; rockiga. Något som Finland har gemensamt med många andra i årets startfält är dock en ung kvinnlig sångerska. Det låter helt okej, men någon vinstlåt är det icke. Tre poäng. Sorry, Finland.

Malta har skickat en kirurg som mest ställt upp i tävlingen på skoj. Efter några få inledande toner tänker jag att det är en himla tur att han har ett annat yrke till vardags för detta låter inget vidare lovande. Det är en trallvänlig låt, det får jag ge honom. Men... njae? Jag vet inte. Den är svår att få grepp om. Tre poäng. Kanske? Det här kan vara en låt som växer på scen. Eller tvärtom.

Bulgarien. Lite modernt ESC-sound med östliga toner framfört på ett uselt vis. Mina öron gillar det inte. En poäng.

Island härnäst. Jag brukar ofta gilla deras bidrag och hoppas att de kan leva upp till förväntningarna. Det låter ballad. Lite för mycket ballad, är jag rädd. Den kan nog vara mäktig om man är på plats i arenan när den framförs, men nej. Island slåss inte om vinsten i år. Två poäng. Men pluspoäng för att bidraget framförs på isländska.

Grekland. En låt om finanskrisen i landet. Nej nej nej, detta funkar inte. En poäng. Plötsligt känns deras klassiska diskotekslåtar rätt okej ändå.

Och så vidare till Israel, som liksom Island är förknippade med en del förväntningar. Men vad har de iklätt kvinnan för scendräkt?! Porrstjärna slash lärarinna i 50-talsglasögon och håret uppkammat och fyllt av hårspray. Jag tappade fokus helt och hörde knappt låten. Men öronen hälsar att det lät sådär. Noll poäng.

Armenien är lite rockiga. Det faller mig inte i smaken. En poäng.

Det känns som att den här semifinalen är så mycket sämre än den första om jag bara ska utgå från de låtar jag hört hittills.

Kan Ungern rädda läget? Det är frågan. Med en tecknad video är det svårt att veta vad man har att vänta på scenen i Malmö. Den känns lite väl repetitiv, men också mysig. Jag väljer att vara snäll och ger den tre poäng.

Norge är nästa nordiska land ut. Hittills har ju skörden från Norden varit sisådär. Norge har alltså en del press på sig att komma med något bra nu för att finalen ska bli lite rolig. Margaret Berger heter sångerskan som framför bidraget och låten är av det slag som (världs)popstjärnorna hade kunnat framföra på radio tio gånger om dagen. Niklas Strömstedt pratar om att det är en låt som växer, och jag kan tänka mig det. Men personligen gillar jag den redan väldigt starkt. Den får årets första(?) femma!

Albanien tar vid med en platt rocklåt och en dålig video. Det faller mig inte i smaken. En poäng.

Georgien då? Tomas G:son ligger bakom bidraget som beställts utan någon föregående uttagning. Tyvärr håller det inte nu heller. Två poäng för den storslagna duettballaden.

Elva bidrag är genomlidna, ja mer eller mindre bokstavligt. Det fanns bara en låt som verkligen kändes okej i det här startfältet och det är naturligtvis Norge som fick min första fempoängare för i år. Måtte den sista fjärdedelen av startfältet som vi får höra på söndag höjer nivån en smula så att den andra semifinalen inte blir en lång plåga bara.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar