söndag 5 augusti 2012

Knyta ihop säcken och att göra något praktiskt.


Jag håller på att knyta ihop säcken som sommarens studier inneburit, så att jag (förhoppningsvis) ska kunna lämna dem bakom mig innan nästa vecka är över. Jag har knappt gjort annat än att läsa i sommar, och även om ju det är en av mina favoritsysselsättningar och har passat tämlingen bra med tanke på allt regn den här sommaren valt att bjuda på, så börjar jag längta efter att få göra något annat nu. Något mer... praktiskt.

Jag lärde mig aldrig annat än hur man virkar luftmaskor i syslöjden, jag förstod mig aldrig på det där med virkning över huvud taget. Tyckte inte att virkade saker var speciellt fina, snarare var de urfula och tantiga deluxe och varför ska man då lära sig virka? Jag var mer av en stickare och presterade ett par lovikkavantar i högstadiet. Sedan påbörjade jag en kofta i babystorlek en gång. Inte för att någon bebis skulle få den, men för att jag ville testa att göra något efter beskrivning och den beskrivningen fanns hemma i sykorgen och var lagom stor. Tyvärr blev den aldrig klar och nu minns jag inte hur man stickar heller längre.

När jag läste Drömhem & Trädgård 07/12 tidigare i sommar fastnade jag för det här underbart färgglada sängöverkastet. Jag vet inte om jag blivit gammal, eller om jag bara tagit mitt förnuft tillfånga, men virkade ting är ju ganska fina trots allt. En del. Kanske hade Frugans mormorsrutefilt något med saken att göra också. Nu tänker jag att jag måste lära mig virka. Och återupväcka stickkunskaperna. Avsluta den där koftan. Eller börja på en ny, som inte består av sjuttifjorton skräpgarner. Fast riktigt än tänker jag inte göra det. Igår kikade jag runt efter ett nytt korsstygnsbroderi och längre fram i höst blir det nog en beställning. Tills dess kanske jag letar fram något av de broderier jag redan har i gömmorna, både påbörjade och helt orörda. Eller så tar jag fram något tyg och syr gardiner av dem till mitt studentrum som kommer genomgå en makeover i höst. Eller målar vidare på trädgårdsmöblerna som för andra sommaren i rad ligger och väntar på att få den uppmärksamhet de förtjänar. Eller så skrapar och målar jag fönsterkarmar och fönster, så att vi kan få en färdig altan någon gång.

Alternativen är många, men något mer praktiskt ska det i alla fall bli som upptar sommarens sista veckor...

2 kommentarer:

  1. Kul om min evighetsfilt inspirerat dig till att ta upp sånt. ;) Jag tycker ju som bekant, att det är väldigt roligt med att både sticka och virka. :) Tycker absolut du ska ta upp det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl se hur det går.. jag kanske får komma till norr och gå i virkskola för att komma igång ;)

      Radera