lördag 23 april 2016

Uppdatering om Läsutmaningen 2015


 "Under 2015 är tanken att jag ska läsa böcker från 30 olika länder, minst 20 böcker skrivna av manliga författare och böckerna ska vara skrivna under minst 10 olika årtionden. Till dags datum har jag läst 26 böcker, för närvarande har jag hunnit en bit in i bok 27." Så skrev jag när jag gjorde en sammanfattning av mitt läsprojekt drygt en fjärdedel in i det.


Till sist kunde jag konstatera att jag hann läsa 49 böcker under 2015. Det var ganska långt ifrån mitt läsrekordår, men ändå ett av de bättre. I läsutmaningen bockade jag av 18 länder, 20 manliga författare och 9 olika decennier innan året tog slut. Således tog jag mig bara i mål med en av tre delutmaningar, eller vad vi ska kalla det. De manliga författarna.


Såhär i efterhand anser jag att det går att peka ut en enskild anledning som bidrog extra mycket till att jag inte lyckades med läsutmaningen. Eller kanske två. Eller nej, tre anledningar stack ut. En var Madame Bovary, vilken inte föll mig helt i smaken. Jag kämpade med den länge. Att vädret inte tillät balkongläsning under sommaren var nog en annan anledning. Jag fick ingen riktig läsro inomhus.



Den tredje och största anledningen till mitt misslyckande med läsutmaningen var Michail Bulgakov. Om jag kämpade med Madame Bovary länge så kämpade jag med denna bok länge. I månader. Tyvärr tappade jag mycket av min läslust i detta kämpande och sedan återkom den aldrig riktigt under återstoden av året. Faktum är att den fortfarande inte helt återkommit såhär nästan fem månader in i 2016. Men att jag nu läser fritt igen har iallafall varit av godo för rehabiliteringen av min läslust! Detta antar jag att jag får tillfälle att återkomma till vid senare tillfälle dock.


Deckare är inte min favoritgenre, men för att snabbt avverka böcker var den utmärkt. Och det visade sig att just denna bok var riktigt bra dessutom.


Mot slutet av året flikade jag emellan med en hel del ungdomsböcker. Ungdomsböcker är min bästa bot mot läslustbrist. Ungdomsböcker är dessutom ofta mycket bättre än romaner och annan "vuxenlitteratur".


En av mina starkaste läsupplevelser under tvåtusenfemton visade sig bli denna bok, Boktjuven. Den var helt underbar! Om ni inte har läst den kan jag verkligen rekommendera er att göra det.


Sammanfattningsvis kan läsutmaningen 2015 sägas ha varit både bu och bä för min del. Jag lyckades med min långvariga längtan efter att läsa mer varierat. Jag läste böcker av författare jag aldrig läst förut, jag läste böcker av författare från länder jag aldrig läst förut. Jag upptäckte nya favoriter. Jag prickade av ett par klassiker. Tyvärr visade det sig också att ett par bokval inte var så lyckade för min läslust och såhär i efterhand borde jag kanske inte ha envisats med att traggla mig igenom dem. Samtidigt är jag glad att jag trots allt gjorde just det. Det är genom att testa nytt man kan finna nya favoriter. Det hade lika gärna kunnat bli så.

Vid årsskiftet hade jag som målsättning att genomföra återstoden av läsutmaningen under 2016. Men i nuläget känner jag att jag hellre fortsätter läsa luststyrt. Kanske tänker jag om längre fram, men i nuläget får det bli som det blir med att pricka av de 12 länder och det decennium som fortfarande återstår för att utmaningen ska bli komplett utförd.

Kanske gör jag om utmaningen i sin helhet någon gång. Men då kommer jag nog ha det i bakhuvudet att jag byta ut böcker jag får kämpa med i ett tidigare läge. Kanske skulle jag också ändra lite på den. Kanske vore det en bättre idé att läsa böcker från 20 länder och av 30 olika manliga författare än tvärtom. För jösses så svårt det är att finna böcker från så många olika länder! Och när man vanligtvis har en läsrepertoar med böcker från ett mycket mindre antal länder är kanske utmaningen att utöka dem till tjugo stycken fullgod?

Avslutningsvis så vill jag också utmana er att läsa mer varierat, kanske genom att haka på den här läsutmaningen under 2017 (eller varför inte starta vid nästa månadsskifte eller vid halvårskiftet juni/juli)? Eller genom utmana er själva på något annat vis? Möjligheterna äro oändliga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar