fredag 29 april 2016

Förra årets odlingar


Efter förra årets konstanta monsterförkylningar, jag räknade ut att jag varit sjuk ungefär 18 veckor mellan mitten av april 2015 fram till mitten av februari i år, så blev jag lite nervös när jag tidigare i veckan ägnade ett par dagar åt att växla mellan att frysa in till märgen och ha ordentliga feberkänningar. Men efter en natt med tio timmars sömn gav det tackolov med sig. Av den anledningen orkade jag dock inte riktigt ägna bloggen så mycket uppmärksamhet som jag hade tänkt nu när jag sparkat liv i den igen. Idag gör jag ett nytt försök.



Årets odlingar är redan i full gång, förstås. Men innan jag kommer till dem tänkte jag att vi kunde göra en återblick till förra årets balkongodling. Jag fick ju flytta in i min lägenhet första maj och det efter ett snabbt besked och kontraktsskrivning inte ens två hela veckor innan. Eftersom jag inte visste om jag skulle lyckas få någon lägenhet innan sommaren var slut hade jag inte förodlat något. Men i samma stund som lägenheten var ett faktum började jag förverkliga odlingsplanerna jag redan gjort upp i huvudet långt innan. Luktärt var högst prioriterat. Men det tar ju ett tag från sådd till blomning, så jag tog också över ett par överblivna penséer en kyrkogårdsplantering som fallit på min mammas lott förra året och så köpte jag på mig ett stort gäng pelargoner när de sålde dem till bra pris. Och sedan fyndade jag vit och lila/blå nepeta och en strandtrift genom ett liknande 5 för 100-erbjudande och planterade dem i en enorm tunna. Jisses vad jord det gick åt för att fylla den. Jag funderar på om jag kanske kan behålla en del av jorden i år och bara fylla på med nytt överst, för jag har ingen lust att släpa hem flera säckar till och släpa dem upp för tre trappor som inte är halvtrappor men inte heller fullånga trappor (vad nu det är).







Och så grävde jag upp ett gäng jordgubbsrevar i mitt jordgubbsland hemma hos mamsen och fyllde en balkonglåda såklart. Det vore ju synd att bara slänga dem när de ändå behövde grävas upp. Ett par revplantor blev födelsedagspresent till en tvååring också.



Jag köpte även en rosa blomma med gul mitt som såg lite ut som en prästkrage (längst bak i mitten på bilden ovan). Den var himla fin. Men den blommade inte så länge och såg mest ledsen ut under sensommaren. Jag sådde även lite gamla blomfröer jag hade kvar sedan innan. Aster och blåklint i olika färger blev det. Jag brukar akta mig för blåklint eftersom jag vet att de så lätt får löss, men jag tänkte att det kanske skulle fungera bättre på en balkong. Men det gjorde det inte, kan jag rapportera. Och astern blommade nog aldrig om jag minns rätt. Jag vet inte om det berodde på sommaren eller att lössen på grannkrukans blåklint påverkade dem? Tråkigt hur som helst.


Luktärten tog sig så småningom och blommade långt in i november tack vare den varma hösten. Den blev dessutom ett perfekt insynsskydd när den fick klättra på kattnätet. Jag tog rätt på så många frön jag kunde och är i startgroparna att så dem vilken dag som helst nu, men jag har också köpt på mig en ny påse med frön. Eftersom jag förodlar inne på köksbordet vill jag inte så dem alltför tidigt så att de hinner bli så stora innan det går att skola ut dem. Men en dryg månad eller uppåt sex veckor borde de väl klara utan riktigt klätterstöd, tänker jag?


Balkongen blev ganska frodig till slut. Men jag tog med mig tanken om att nyttja väggytorna bättre i framtiden. Jag längtar efter en riktig balkongdjungel!


Här syns blåklinten som aldrig blev vidare glad, ens när den blommade och lössen inte hade hunnit hitta dit riktigt än. Kanske trivs den helt enkelt inte i balkongvärme? För att slippa ha alla krukor på golvet släpade ut en gammal hemsnickrad tv-bänk på balkongen. Den blev lite av en blomtrappa när jag vände den på sidan och istället för att hamna på tippen fick den plötsligt ett andra blomstrande liv.


På borden skådas ett myggljus och en annan ljuslykta som jag fick anledning att tända en ynka kväll på hela sommaren. Annars var det för kallt att sitta där på kvällarna när mörkret började smyga sig på.




Pelargonerna var riktigt sega i början av sommaren, men oj vad de blommade sedan! Långt efter att jag tagit in dem på hösten, in i november om jag inte minns fel. Jag valde att ha vita, lila och röda förra året.


Under senvintern gav många av mina pelargoner upp och jag vet inte riktigt vilka färger det är på de som ännu lever. Det blir en trevlig överraskning när de bestämmer sig för att blomma tänker jag. Men jag hoppas lite på att det är de vita som klarat sig.


Jaa, det var min balkongsommar 2015. Tråkigt nog lyckades jag nog inte fånga när pelargonerna blommade sådär fint under slutet av säsongen, möjligen återfinns någon instagrambild i arkivet som jag kan visa upp här en annan gång, om ni inte redan sett dem på instagram. Ni finner mig under namnet @sandralinneas även där.

En annan dag får jag väl skriva lite om årets planer för balkongen också. Jag kan redan nu avslöja att det inte blir lika mycket blomster som ätligheter på balkongen i år iallafall. Men om jag känner mig själv rätt kommer jag väl inte kunna låta bli att köpa på mig blommor också i slutändan... det är ju alldeles för svårt att motstå dem när jag väl står i affärernas blomavdelningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar