tisdag 26 april 2016

Inför ESC 2016



Plötsligt är det dags igen. Årets ESC närmar sig och ikväll, i detta nu, går Inför ESC av stapeln. Som få kan ha undgått äger finalen rum i Sverige i år eftersom Måns gick och vann hela alltet förra året. Och hur Frans kommer klara sig, ptja det får vi väl veta ganska snart antar jag. Jag gillar låten även om den är oerhört lik Matt Simons "Catch and release". Jag hoppas att den kommer klara sig bra, men tror inte att den kommer vinna på grund av sin brist på action/tempo. Plagiatdiskussionen kan också vara till Frans nackdel. Men samtidigt känns det redan på förhand som att få låtar borde vara bättre. Europa brukar ju inte leverera vidare mycket av världsklass...


Nå, nu är det dags att komma till den verkliga anledningen till detta inlägg. Betygsättning av årets bidrag, i turordning, med Finland som första land ut. Tyvärr känns låten hemskt tråkig och därför får den bara en tvåa av fem i betyg.

Grekland har startnummer två. Introt får mig att tänka på Alexander Rybaks vinnarlåt, men sedan tar likheten definitivt slut. Jag gillar delen med den kvinnliga sångerskan och hennes röst men den manliga sångarens rappartier förstör det hela för mig (som inte uppskattar rap). Tack vare att det är mer tempo i denna låt får den ändå en något starkare tvåa i betyg än Finland.

Tredje land ut är Moldavien och låten får en trea i betyg av mig. Den är inte märkvärdig på något vis, men den är inte dålig heller.

Ungern skickar en man med raspig röst, något jag får erkänna att jag är lite svag för. Det känns som att den spelar lite i samma liga som Frans och jag ger den en stark fyra. Huruvida en så lugn låt går hem i Europa vet jag dock inte, eller snarare tror jag inte att den kommer slåss om slutsegern. En hyfsad placering kan Freddie kanske ta hem.

Femma i startordningen är en video med ett epilepsiframkallande åskoväder från Kroatien. Den överväldigar mig inte på något vis och om blixtarna i videon tas med i scenshowen kommer jag bli irriterad. Låten får ändå en trea i betyg för jag misstänker att andra låtar i samma genre kommer vara så mycket sämre och då behöver tvåorna och ettorna till dem ;).

Storbritannien är ju redan direktkvalificerade. Hade de inte varit det hade de nog ändå tagit sig vidare till finalen med sin poppiga låt framförd av två unga killar. Är den briljant? Nej. Den är ganska intetsägande men samtidigt behaglig för öronen. Den får en trea i betyg av mig.

Nederländernas bidrag faller jag nästan alltid för, så även denna gång. Det är en behaglig lugn poplåt som får en fyra!

Armenien då. Nej nej. Årets första enpoängare från min sida.

Näst ut är San Marino som representeras av en turkisk sångare, om jag hörde rätt. Hans röst påminner lite om nån sån där gammal amerikansk supersångare som jag inte kommer ihåg namnet på, den är djup och behaglig. Men låten som sådan känns inte vidare spännande, den känns lite som en låt som skulle platsa i en reklam för raklödder eller nåt. Jag ger den en svag trea i betyg, mest för den behagliga rösten.

Ryssland är tydligen favorittippade, som de nästan alltid är. Äntligen kommer en låt med tempo i, tack vare det sticker den ut och som tittare väcks ur den tidigare halvslummern, som visserligen varit ganska behaglig i det stora hela. Men ESC behöver mer tempo. Samtidigt håller jag med Oscar Zia om att den är ganska tråkig. Låten får därför en trea.


Så när det första Inför-programmet närmar sig sitt slut konstaterar jag att det inte finns någon klockren vinnare i startfältet såhär långt. Men två länder har fått högre betyg än övriga av mig; Ungern och Nederländerna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar