söndag 13 oktober 2013

Pluggeri pluggera


Jag har inte mycket lektionsbundna studier just nu, men desto mer fria studier som jag skjutit upp i det längsta. Eller, för att vara ärlig: för länge. Så den här veckan har jag försökt komma ikapp lite. Jag har läst en hel avhandling de senaste dagarna och börjar så sakteliga bena ut hur mina inlämningsutgifter ska se ut. Inlämningsuppgifter som inte behöver lämnas in på fredag när kursen tar slut, men strax innan jul. Jag antar att det är därför jag halkat efter, disciplinen försvann. Vilket är märkligt med tanke på att jag fixar det så bra när jag läser sommarkurser på distans. Men vid den här tiden nästa vecka hoppas jag att åtminstone två av de tre inlämningsuppgifterna ska vara något sånär klara.

I övrigt måste jag skriva något om hur fantastisk denna kurs har varit. Alla jag pratar med i klassen är mer eller mindre lyriska över den. Den har gett så otroligt mycket. Häromdagen skrev jag på twitter att jag lärde mig mer under kursens första två veckor (med sisådär fyra halvdagar med seminarier) än jag gjort under de tre tidigare terminerna tillsammans. Med bara en lätt överdrift. Och till min lycka kommer vi ha samma lärare även i nästa kurs, så jag räknar med att lära mig massor mer innan den här terminen är slut! Det är så himla roligt att känna att man lägger sin tid och studiemedel på något meningsfullt. Aldrig har jag längtat så mycket efter att ta examen och få komma ut i verkligheten som nu!

På tal om examen så har jag ju planer på att läsa in en termin genom tillgodoräkning av sommarkurser och genom att läsa 150% till våren. Förhoppningsvis kan jag räkna in den kurs jag läste i somras, och behöver därmed bara 7½ hp ytterligare till sommaren. Men eftersom jag då får så mycket svenska (vilket iofs inte alls är fel) så funderar jag på att försöka bredda mig lite till sommaren och läsa 15 hp inriktat på NO av något slag. Trots att jag kanske inte skulle behövt läsa mer än 7½ hp, alltså. Utbudet är ju lite mindre på sommaren, och jag lär vara så lagom sliten efter vårterminen, men jag känner ändå att jag måste ge det ett försök. Funkar det inte så kan jag tenta av det som saknas medan jag läser sista terminen, typ. Åtminstone under förutsättning att jag klarar alla poäng i vår. Och det ska jag väl göra, hoppas jag.

Men nu har jag fördrivit ytterligare en stund på att skjuta upp pluggeriet. Bäst att jag tar tag i det så att jag hinner ägna mig åt något roligt innan helgen är över också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar