söndag 6 maj 2012

Inför ESC del III


Ja, så var det dags för det näst sista Inför ESC-programmet för i år. Låtarna som är med idag kommer synas i den andra semifinalen, där återfinns också Sveriges Loreen. Men först kommer några andra låtar...

Serbien är först ut med en artist som valts ut utan någon omröstning, folket fick däremot rösta på vilket språk låten skulle framföras på. Instämmer då Gina säger att det kanske kunde vara ett grepp för SVT att använda sig av nästa gång... Låten då. Ptja. Heldålig är den inte, men hur högt lyckas den klättra på betygsstegen? Jag tror det får bli en trea, av det svagare slaget.

Makedonien överraskar. Efter det lugna introt blir det plötsligt mycket rockigare. Det kan nog låta bra på en livescen men jag tycker inte riktigt att det tar sig ändå, så även denna låt får bara en svag trea.

Nederläderna, vad sysslar ni med då? Indianfjädrar och något 70-tals flower powerigt, trummor, tamburiner och ännu mer indianrelaterad klädse à la Pochahontasl. Det är ganska lugnt tempo, jag gillar det. En fyra!

Malta härnäst, representerade av Kurt som bland annat står i snöfallet och sjunger något som låter rätt okej. Jag tror Sverige hamnat i den tuffare delfinalen minsann, tre poäng får Kurtan! (Men panelen ger låga poäng och sågar detta, så jag kanske missat något?)

Vitryssland satsar på motorcykeloveraller i år ser det ut som. Hur låter de då? Lite enformigt tycker jag, så de får nog bara en tvåa. Eller en svag trea kanske? Näej, lite elak måste jag ju vara också!

Portugal. Ojoj, jag somnar redan två sekunder in i introt. Panelen utnämner vissa låtar till kisspaustillfällen och detta är nog en sådan. En poäng får tjejen, bara för att hon har en snygg röd klänning och andra varit betydligt sämre!

Näst på tur är Ukraina. Det låter väl rätt okej men skär ändå på något sätt i mina öron, så det blir bara två svaga poäng till den. Jag tror att andra kommer gilla den så den får nog en hyfsad planering ändå.

Bulgariens låt låter ganska trevlig men blir lite lätt enformig ju längre det lider. Tre poäng till den. Men ljussättningen får ni bannemig göra något åt, jag blir bländad av allt vitt ljus!

Sloveniens låt är skriven av samma låtskrivare som låg bakom Serbiens vinnarbidrag Molitva. Denna har inga större likhet med Molitva, men helt dålig är den inte. Jag tror den får en svag trea, den med.

Kroatien har även de skickat en vitklädd kvinna, det har varit några sådana på raken nu. Men det vita känns inte nytt och fräscht som i Lindström & Schyfferts inredningsshow, snarare är detta ganska trist. En poäng. Eftersom de ligger alldeles innan Sverige i startfältet är det inte helt fel att det är så trist och fartfattigt dock!

Sverige står alltså på tur nu. Loreen låg inte på vinnarplats för mig under uttagningarna, men låten är för all del fartfylld och bra så jag känner mig inte speciellt orolig för att hon kommer skämma ut oss med ett uruselt resultat ändå. Hon är åtminstone värd en fyra. I jämförelse med resten av startfältet kan hon rentav vara värd en femma, men för att inte bli anklagad för partiskhet reserverar jag mig något ;). Men alltså, nu efter att ha hört alla låtar och funderat lite så måste jag nog ändå ge Loreen den där femman. Hon är värd den!

Georgien följer upp vårt svenska superseriösa bidrag med låten "I'm a joker". Och ett skämt är det verkligen. Noll poäng!


Och 29 (eller 30) poäng har jag delat ut. 24-30 poäng har panelen delat ut (Thomas var såklart mest generös) och de verkar instämma med mig i uppfattningen att det är bättre låtar med i denna semifinal.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar