fredag 30 september 2016

Giftfritt och grävning

I framkant, den snabbt anlagda nya jordgubbspallkragen, i bakgrunden skymtas gräslimpan som jag förhoppningsvis kan börja odla potatis och lite blommor i nästa år!    

Om någon hängt med här under hela sommaren vet ni att jag testar att anlägga ett nytt land utan att gräva (dock har jag tänkt om lite angående det, men det återkommer jag till lite senare) i enlighet med vad jag läst och lärt om detta hos Sara Bäckmo. För att kunna göra på det viset krävs att man täcker marken där man vill att det ska bli jord/odlingsyta så att ogräset i marken kvävs, innan man lägger på det organiska material som med tiden kommer brytas ner till jord att odla i. Till täckmaterial använder jag reklam, tidningar och om jag har turen att komma över det, även kartong (t.ex. pizzakartonger och bokpaket, men förstås också större kartonger typ flyttkartonger) eftersom det är tjockare och tar längre tid att brytas ned. På så vis ökar också chansen att ogräset under dör och att jag får en ogräsfri odlingsyta. Med det sagt kan man förstås få samma resultat med tjockare lager tidningar också. Men den där högen med reklam som vanligtvis känns skrämmande stor räcker inte alls långt i dessa sammanhang, kan jag konstatera. Iallafall inte om man som jag är lite kräsen och väljer bort de mest blanka reklambladen.

En sak jag funderat på i samband med anläggandet av det här landet är hur trycksvärtan kan tänkas påverka jorden och det som odlas där. Blir det verkligen så ekologiskt eller innehåller den där färgen och papperet gifter? Till stor lycka hade husgurun Sara samma undran och länkade därför för ett tag sedan till det här inlägget som ger svar på undringen och oron kring gifternas vara eller icke vara i reklam- och tidningspapperet. I think it's safe - phew! ;)

Två läsvärda böcker för trädgårdsnovisen, även om de inte har så mycket med inlägget i övrigt att göra ;)

För att återkomma till det jag hintade om i början av inlägget, att det ogrävda landet nog inte kommer förbli ogrävt, så har jag sett en ny video av Sara där hon pratar om anläggandet av sådana här land. I förbifarten nämnde hon att hon jämfört resultatet mellan land där hon inte grävt alls och land där hon grävt som en vallgrav i v-form i ytterkanten av sina nyanläggningar och noterat att resultatet blev mycket bättre när hon valde det senare.

Min lilla nyanläggning är placerad i kanten av vad vi inom familjen kallar "åkern". I min mammas barndom odlades potatis där, senare har det mest fått växa vilt och när min kusin skaffade häst blev det hö till dem (och när en undersökning visade att det inte höll kvaliteten till hästmat blev det kaninmat till min dvärghermelin Sammy Sötnos istället). Gräset som växer där är med andra ord grovt och långt. Även om jag täckt lite större yta med tidningar än jag sedan täckt med gräsklipp så växer gräset runtomkring snabbt upp och försöker ta tillbaka vad jag försöker bryta ned. Och jag hinner inte riktigt med att trimma gräset heller. Därför var det inget svårt beslut att bestämma att jag ska gräva en "vallgrav". Om det blir nu i höst eller först till våren återstår dock att se. Intentionen är att försöka börja redan nu i helgen, men efter över en månads ryggproblem vet jag inte om kroppen pallar det riktigt. Jag lyckades iallafall gräva upp en liten jordplätt idag så jag kunde slänga ner lite tulpan- och narcisslökar i jorden, så för tillfället lever hoppet. Med mycket pauser och små spadtag borde det väl gå...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar