torsdag 20 december 2012

Steget efter, Henning Mankell

Bild: Privat 

 
Året närmar sig sitt slut och jag har 39 utlästa böcker kvar att redovisa. Yepp, 39! Jag har slagit mitt tidigare läsrekord med råge i år, och ändå är det inte slut än... Först ut är denna.

Jag har varit skeptisk till Mankell, så när jag nu skulle läsa min första bok av honom då den ingick i min sommarkurs visste jag inte riktigt vad jag skulle vänta mig. Jag har såklart sett en hel del av filmatiseringarna, men det är ändå svårt att bilda sig en uppfattning om en bok utifrån dem.

Den här boken var lång, och bitvis var den lite seg i jakten på mördaren. Vissa stycken hade kanske kunnat strykas utan att man för den skull skulle missa något. Men från första sidan var jag fast i handlingen och har definitivt fått lust att läsa mer av Mankell i framtiden. Boken får 4/5 i betyg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar