torsdag 20 december 2012

Mordet på Orientexpressen och Tio små negerpojkar, Agatha Christie

 Bild: Privat

Som avslutning på min sommarkurs skulle det skrivas en tenta baserad på en eller två (minst) böcker som ingick i kurslitteraturen. Jag hade väldigt svårt att bestämma mig för hur jag skulle lägga upp den. Till slut blev det i alla fall så att jag valde att läsa två böcker av Agatha Christie och skriva en jämförande analys mellan dem. Detta var min Christie-premiär och den gav mersmak. Särskilt fastnade jag för Mordet på Orientexpressen. Trots bokens ålder är den ju en klassiker som läses och älskas av nya generationer och det är inte svårt att förstå. Boken får 4/5 i betyg.


Bild: Privat

Tio små negerpojkar var en annorlunda variant på temat "låsta rummet", det vill säga där ett visst antal personer befinner sig på en plats och någon av dem är mördaren. Det var en klurig gåta med en svåråtkomlig lösning, även om man delvis kunde räkna ut svaret framåt slutet på boken. Den får liksom Mordet på Orientexpressen 4/5 i betyg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar