torsdag 20 december 2012

Kriminallitteratur och 13 svenska deckardamer.

 Bild: Adlibris

Bland böckerna jag läste i sommarkursen Moderna kriminalromaner återfanns förstås, utöver deckarna, också en del facklitteratur. Två av fackböckerna läste jag från pärm till pärm och därför tar jag med dem här.

Kriminallitteratur av Kerstin Bergman och Sara Kärrholm var huvudboken i kursen och jag fann den mycket givande. Den ger en överblick över kriminal/deckargenrens utveckling och fördjupar sig i de författare som varit och är viktiga för genren. Personligen har jag ingen större erfarenhet av deckargenren men den här boken väckte intresset att fördjupa mig i den i framtiden.

Det är kanske lite knepigare att betygsätta facklitteratur, men jag gör det ändå. Kriminallitteratur är både intressant och lättläst och jag gav den därför 4/5 i betyg.


Bild: Privat

13 svenska deckardamer är en bok som skrivits av 13 olika författare i samarbete med BTJ förlag. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva denna, kanske som en essäsamling där 13 olika svenska kvinnliga deckarförfattare och deras författarskap står i fokus? Eller utförliga recensioner av tretton författare och dess böcker? Ja, det låter bra. En essäsamling slash djupgående recensioner. Har man inte läst böckerna som tas upp i dessa texter kan man nog uppleva det som att man får framtida läsupplevelser något förstörda eftersom en del av handlingen avslöjas på förhand. Men jag tyckte i huvudsak att texterna var intressanta och väckte intresset att gå vidare och upptäcka alla dessa författarskap jag just läst om.

Den här boken var om möjligt än värre att betygsätta än Kriminallitteratur, så därför satte jag aldrig något. Men jag kan säga att jag inte alls uppfattade tiden det tog att läsa boken som bortslösad, vilket kanske kan säga tillräckligt mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar