onsdag 13 juli 2016

Snabbäppelkaka



Många av de recept jag fortfarande använder mig av härstammar från de där allra första åren med hemkunskap i skolan. Andra kommer från mormor. Några har jag med mig hemifrån. Men i det stora hela får jag nog tacka hemkunskapslektionerna och mormor för att jag är hyfsad på matlagning och bakning.

Nuförtiden blir det inte så mycket bakning för min del. Tråkigt nog. Men ibland får jag för mig att röra ihop något och då får det gärna vara enkelt, snabbt och skapa lite disk. En sak jag plötsligt kom på att jag inte gjort på länge  för ett tag sedan är snabbäppelkakan vars recept jag delar med mig av idag. Den härstammar från de där hemkunskapslektionerna. Och den är god. Den är perfekt när man ska bjuda många människor på något gott och minst lika perfekt en vanlig tisdagskväll när man får för sig att baka. Vill man så kan man också ändra mängden havregryn och mjöl litegrann, ta hälften av varje eller lite mer havregryn än mjöl. Jag rör gärna ihop allt med elvispen, men om du har lite mer tålamod så kan det vara en bra idé att ta fram smöret i förväg så det hinner bli lite mjukt och röra ihop allt för hand. Då blir havregrgynen mer som havregryn även efter omrörning, vilket kan vara ganska trevligt.

Enjoy!



 

Snabbäppelkaka

Ingredienser:

75 gr smör
1 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1½ dl socker
1½ tsk bakpulver
1½ dl mjölk

2-3 äpplen
kanel
pärlsocker (jag föredrar strösocker)


Ha i alla ingredienser från smör till mjölk i en skål. Rör samman. Häll smeten i en form, en vanlig rund sockerkaksform är lagom stor till mängden smet. Jag hade en vidare pajform och det var snudd på att smeten räckte då. Men det gick, det också.

Klyfta äpplena och lägg i ett fint mönster i smeten. Ha på kanel och socker. Grädda i 20-25 minuter i 200 grader.

Servera med vaniljsås!


Det är lätt hänt att det blir såhär innan man kommer på att man ska fotografera till bloggen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar