fredag 1 juli 2016

Skördetider är ljuva tider


Igår cyklade jag med stor nyfikenhet ut till mamsen med den halvmogna jordgubben jag sett i måndags innan jag for hem i åtanke. Det visade sig att ytterligare fem jordgubbar var redo för skörd, men jag provsmakade bara en igår kväll och sparade resten till idag. Och de gjorde sig utmärkt på frukosttallriken tillsammans med mackorna av hyfsat lokalodlat bröd (från Rättviksbagarn) med nyskördad ruccola och keso!

När jag var ute vid landet imorse och hämtade ruccolan såg jag att den första potatisblomman börjat slå ut också. Åh, så roligt! Innan helgen är slut ska jag våga mig på att sticka ner en tass i jorden och se om jag får fatt i någon färdig potatis. När jag planterade ut dem i landet för ganska exakt fyra veckor sedan såg plantorna ut såhär:



Jag har aldrig odlat potatis förr, men visste förstås att de skulle ligga och utveckla lite "spröt" (jag kan för allt i världen inte minnas vad de heter nu, jo vänta - groddar väl?). Men sedan trillade jag ju som alla eventuella trogna läsare här vet över bloggen Skillnadens trädgård och läste där hur det gick att rota potatisen på ett tunt lager jord för att tidigarelägga skörden. Sagt och gjort, drygt tre veckor stod de vid ett fönster i norr och senare i österläge innan jag kunde plantera ut dem. Då såg de ut såhär, men bara en vecka senare hade blasten fullkomligt exploderat.

När blasten växt till sig lade jag på ett första lager gräsklipp runtom och fyllde på med ännu ett lager förra veckan eftersom det första var närmast obefintligt då. Det tycks fungera precis hur bra som helst med täckodlingen, gräset bryts uppenbarligen ner och ger näring till växtligheten och den i sin tur tackar genom att växa helt fantastiskt. För en ganska oerfaren odlare är det verkligen roligt.

Inför nästa säsong känner jag också att jordgubbslandet behöver en drastisk utbyggnad, så nu klurar jag som bäst på hur det ska kunna tänkas lösas. Jag tror det blir inköp av ett gäng nya plantor till våren för att få skörd redan under nästa säsong iallafall. Och mest troligt kommer jag nog nyanlägga ännu ett land på samma sätt som det jag redan påbörjat, med tidningar täckta av gräsklipp och annat trädgårdsavfall, så får jag komplettera med jord runt själva plantorna bara när det är dags att plantera till våren. 


Plantorna jag flyttat i år verkar inte vilja ta sig helt, tyvärr. Några av dem hade lite rejälare rötter, så dem verkar klara sig. Men resten får jag nog ersätta efter att årets skörd är klar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar