söndag 3 juli 2016

Kycklinggryta



Jag är en sådan där som mest hela livet haft svårt för många olika slags mat. Fisk, skaldjur, varma grönsaker, kryddstarkt, nötter... Listan kan göras oändlig. När människor vid sällsynta tillfällen bjudit mig på mat har de snarare fått fråga mig vad jag äter än om det är något jag inte äter. Visst kan det vara roligt till en viss gräns, men egentligen är det inte det. Alls. Det påverkar mitt liv på alla möjliga sätt. Kanske har det även bidragit i utvecklandet av min ätstörning? Det lär jag aldrig få svar på, men att det har begränsat mig på andra sätt vet jag med säkerhet. Att bli bjuden till någon och behöva vara rädd för vad det ska serveras för mat och till syvende och sist kanske besluta sig för att stanna hemma är en realitet. Att inte kunna gå på vilken restaurang som helst när man är ute och far kan skapa problem, eller slutar åtminstone i de flesta fall med att det säkraste valet väljs. Det vill säga hamburgerkedjornas transfettiga hamburgare och pommes. Eller möjligtvis en pizza. Eller en sallad från macken.

Men ibland vågar jag mig iallafall på nya saker och smaker. Jag minns fortfarande när jag smakade fetaost första gången. Det var sommaren efter studenten. Förra året åt jag prosciutto för första gången. I år har jag börjat äta ruccola. Det har jag visserligen smakat förut, men den gången var det köpt ruccola och den kunde jag inte äta.

För några år sedan blev jag också introducerad för den kycklinggryta som numera är en av mina absoluta favoriter och en ganska vanligt förekommande sak på min storkoksmeny. Jag gör oftast storkok när jag lagar mat och stoppar en del i frysen eller äter samma sak i en vecka i sträck för att det är in i bomben trist att laga mat till bara sig själv. Dessutom minskar det mängden disk ganska mycket, en faktor som är viktig när man saknar diskmaskin.

Jag åt den här kycklinggrytan i currysås första gången under en vfu när jag, min handledare och hennes kollega satt hemma hos dem och sambedömde nationella prov ett par dagar. Då bjöd de på lunch. Och nu tänkte jag berätta precis hur man gör den!



Kycklinggryta

Kycklingfilé
1 gul lök
grädde
curry
sweet chilisås
salt
vitpeppar
brytbönor
(paprika)


Du börjar med att hacka lök och fräsa den på låg värme så att den blir sådär underbart mjuk utan att bli bränd. Samtidigt tärnar du kycklingen, med fördel kryddar du den sedan med salt och vitpeppar, varpå du steker den. När kycklingen är genomstekt häller du på grädden och har i en dutt sweet chilisås och curry och hivar i den frästa löken. Om du glömt krydda kycklingen tidigare, precis som jag ofta gör, är det läge att krydda nu. Sedan är det bara att låta allt puttra en stund. Alldeles innan du tar av grytan från plattan tillsätter du också brytbönorna.

I originalreceptet ingår också paprika, men med mitt problem med varma grönsaker funkar inte det. Annars antar jag att du kan fräsa den tillsammans med löken eller ha i den i grytan samtidigt med den frästa löken.

Servera gärna med ris och en god sallad!



Obs! Jag brukar alltid använda en stor förpackning kycklingfiléer. För att det ska bli lagom mycket sås använder jag då 5 dl grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar