söndag 3 juli 2016

Årets första jordgubbar


Jag har ju redan nämnt det, men jag tänker att det inte skadar att skriva om igen. Det här blev alltså veckan när årets första jordgubbar kunde skördas. Jag plockade ett gäng i torsdags och sen blev det några till i helgen, totalt kanske femton stycken. Men fler är på tillväxt och med lite gödning innan jag far hem imorgon hoppas jag att de får lite extra fart - och smak. Tyvärr står jordgubbarna ganska bortglömda i sin pallkrage, men med lite nässelvatten kanske de känner sig lite mer ombesörjda. Och så kan jag pyttsa ner lite naturgödsel när jag kommer tillbaka nästa gång... om de behöver det? Jag mindes precis att jag läst att jordgubbar inte gillar hö som täckmaterial utan föredrar halm som är mindre näringsrik. Kanske gynnar näringstillskott snarare blasten än jordgubbssättningen? Det måste jag undersöka tror jag minsann!

Bilden här ovan är en gammal sådan, jag vet inte säkert men jag kan tänka mig att den är från första året med pallkragejordgubbarna, 2013. Möjligtvis att den är tagen 2014. Vilket som är det hemodlade gubbar. Tyvärr blir det ju inte alltför många i ett ovårdat land. Men nästa år ska jag ta nya tag med det. Förutom på var/hur jag smidigast kan få till ett nytt jordgubbsland funderar jag också på hur många plantor det egentligen kan behövas för att slippa kompletteringsköpa mer än tidigast på säsongen. Jag vill ju kunna frossa på färska gubbar hela sommaren, men också frysa in till senare. Det är också något att undersöka närmare...


Jag har funderat lite på hur jag skulle få till ett mer regelbundet bloggande också ikväll. Ett par fasta ämnen varje vecka, skulle det kunna vara något? Jag tänker till exempel att jag skulle kunna ha en dag när jag tipsar om favoritrecept och en dag för odling (minst). Och sen kanske jag skulle kunna göra en återkommande veckosammanfattning eller lista av något slag också? Eller har ni något bra förslag? I'm all ears!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar