lördag 3 december 2011

Jag läste...



...många så kallade ungdomsböcker i somras också. Att jag plöjde igenom hela Anne på Grönkulla-serien har jag ju redan skrivit om. Men här kommer två till. Ungdomsböcker kan verkligen vara helt fantastiska, och på sätt och vis är jag ledsen att jag inte kommer jobba med högstadie- eller gymnasieelever för då hade jag utan tvekan använt dem i undervisningen.

Emma Granholm skriver fantastiskt starka historier med hög inlevelseförmåga och de framkallar många tårar och stunder med ont i magen hos mig. Ett nytt liv på köpet fick 5 av 5 möjliga i betyg.

Annars kan man alltid lita på att Katarina von Bredow tar fram de starka känslorna, hon är och förblir en av mina absoluta ungdomsboksförfattare. Jag önskar att hennes hyllplan på biblioteket innehöll minst dubbelt så många fler titlar. Bara inte du fick betyget 4 av 5 .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar