torsdag 8 december 2011

8 décembre 2011


Det har ösregnat hela kvällen. Smattret mot fönstret har låtit hånfullt och det har känts som att det gjort sitt bästa för att låta så mycket som möjligt. Sedan började det åska igen, i förrgår lystes hela himlen upp av en blixt. Jag såg en till på längre håll, sedan tror jag inte att det blev så mycket mer. Ikväll har det blixtrat rejält flera gånger. Samtidigt som ösregnet övergick i snöblandat regn för att snabbt bli mer snö än regn och ligga kvar på marken... Här är några usla bilder jag tog med kameran genom det regndroppsglittrande smupersmutsiga fönstret...

Vädret, vad håller du på med?!? :(

Kan tillägga att VFU:n började idag och att jag därmed måste gå upp tidigt den närmaste tiden. Det blir "intressant" att se hur lokaltrafiken fungerar imorgon, om jag kommer till skolan eller hur jag gör...

På tal om att gå upp tidigt borde jag lägga mig i tid också, men det har gått sådär med det den senaste tiden.

I denna stund följer jag en livestreamad presskonferens från USA angående den nya dödsskjutningen på Virginia Tech. Någon gång när jag är mindre trött ska jag hylla utvecklingen av de sociala medierna och skriva lite om hur de revolutionerat mitt intresse och min koll på saker som pågår runtom i världen.

2 kommentarer:

  1. Jag undrade också över åskan (främst igår, det kändes som att det åskade mer då, dessutom syns det ju så bra när det är så mörkt som det är nu, jämfört med sommaren menar jag), så jag googlade lite och SMHI berättade då att det tydligen inte är helt ovanligt med åska på vintern:

    "Åska förekommer även vintertid, fast inte alls lika ofta som under sommaren.

    (...)

    Trots det är det faktiskt inte så ovanligt med åska på vintern i södra Sverige i samband med oväder. Åska på vintern är vanligast i kusttrakter, speciellt vid västkusten samt ett par tre mil in över land. Det är ofta bara enstaka blixtar och det är vanligast ute över relativt varmt vatten."

    SvaraRadera
  2. Elisabeth: Med tanke på hur varmt det är osv så är det ju inte konstigt att det åskar egentligen. Ur den vinkeln är det fullständigt logiskt. Det är mer decembergrejen som gör att det känns helt fel. Men det åskade faktiskt hemhemma också någon dag innan det första åskovädret här. Och det är ju dessutom långt från kusten...;)

    SvaraRadera