lördag 3 december 2011

Helena Henschen


























 

Det här inlägget har jag velat skriva ända sedan i juni. För det var då jag läste Helena Henschens böcker och upptäckte en ny favoritförfattare. Men så har det alltså inte blivit, det är tröttsamt att hela tiden skylla på tidsbrist men så är det. 
 
Jag hade aldrig hört talas om de Sydowska morden innan jag gav mig på I skuggan av ett brott, men det kanske bara var av godo egentligen. Att läsa om något i media är inte alltid så givande tänker jag, eftersom det inte kan skildras på samma sätt då som när det kommer "inifrån". 

 
Helena Henschen hör till familjen i vilken mordhistorien utspelade sig och jag inbillar mig att hon trots allt kunde ge berättelsen en bättre vinkel av den anledningen även om det egentligen inte ges något riktigt svar på vad som verkligen hände, eller snarare varför.

Hon älskade
är dock snäppet bättre. Jag älskar allt från omslagsbilden till skildringen av världen i början av förra seklet. Jag avslutade läsningen av Henschen med en önskan om att det funnits tio böcker till av henne, men det gör det tyvärr inte. Båda böckerna fick högsta betyg: 5 av 5 möjliga poäng. Och om jag får tipsa om en bok ni borde läsa så är det.. dessa två ;). Om ni har några tips på andra böcker i samma stil tar jag dessutom gärna emot tips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar