onsdag 16 mars 2011

Färdig men ändå inte.


Förra onsdagen gjorde jag min sista av åtta VFU-dagar. På torsdagen hade vi VFU-uppföljning där vi fick diskutera lite kring vad vi skulle skriva om i våra hemtentor och efter ett skrivseminarium i fredags satte jag igång. Det har kort sagt varit en hemsk process och när jag skrev det sista imorse kände jag mig inte det minsta säker på att jag är på rätt spår.

Men jag skickade in texten till examinationsläraren och mina basgruppsmedlemmar för läsning och på fredag får vi domen då vi har granskningsseminariet. Min skrivmotivation har redan från start varit ganska liten, så jag hoppas verkligen att det inte är så illa som det känns utan att jag bara får lite smäll på fingrarna om någon sak jag inte utvecklat tillräckligt mycket och får försöka fixa till innan den slutliga versionen ska lämnas in nästa torsdag.

Jag är alltså färdig med första utkastet till mitt livs första hemtenta. Det ska firas med en seminariegruppsfika  i eftermiddag, och sedan är det väl bara att ge sig på tentan jag ska opponera på. Och de andra basgruppsmedlemmarnas tentor därefter...


Som en morot i skrivprocessen bokade jag in en hemresa i slutet av månaden. När jag fick schemat för nästa kurs dagen därpå insåg jag hur mycket lediga dagar vi har i samband med påsk så då blev det en till resa. Dyrt, men värt varenda krona förhoppningsvis. Jag längtar hem! Till mina pälsbollar som jag saknar kopiöst mycket, och till mamma, och till lugnet och allt annat. Till och med min obekväma säng! Drygt två veckor återstår till den första resan...



4 kommentarer:

  1. Spännande, är helt säker på att tentandet går bra! :)
    Härligt med hemresor, det ska du unna dig, det är du värd. Komma hem och tanka lite energi!

    SvaraRadera
  2. Frugan: Vi får väl se, jag misstänker att det kommer finnas en del synpunkter.. förhoppningsvis är det inte sådana som kräver alltför mycket arbete dock.

    Åh, ja. Jag längtar såå mycket!

    SvaraRadera
  3. Min erfarenhet säger mig att hemtentor alltid är bättre än vad de känns. Sedan finns det naturligtvis också saker som går att förbättra, så är det för alla.

    Roligt med hemresor! Absolut är det värt pengarna. :-)

    SvaraRadera
  4. Elisabeth: Efter att ha börjat läsa det mina basgruppsvänner skrivit känns det lite bättre, förhoppningsvis behöver jag inte ens komplettera alltför mycket även om jag räknar med det för att det inte ska kännas ännu jättehemskt om det visar sig vara jättemånga fel. Det blir en lång väntan tills på fredag då domen kommer!

    SvaraRadera