torsdag 24 juni 2010

Sjunkandeantal ansökningar

Tydligen är antalet sökande per plats på lärarutbildningarna rekordlågt.
Det gynnar förvisso mig som ju faktiskt väldigt gärna vill bli antagen nu i höst, men läser man vidare så är det verkligen inte positivt. Fortsätter minskningen i samma takt kommer den sista förstahandssökande till en lärarutbildning finnas 2028. Om bara arton år!

Vad skulle hända då?
Vad måste till för att trenden ska vända?
En hel massa, antagligen.
Höjda löner, bättre arbetsvillkor, bättre arbetsplatser med modernare arbetsmaterial, mindre stress...

3 kommentarer:

  1. Grattis till att du är behörig!! :D Nu är det bara att hoppas! :)

    Tanken är väl att om vi trivs i lägenheten så kommer vi nog stanna där. Tills vi ev vill köpa något och då vet jag inte riktigt vart vi vill, kanske Majorna. Och då är det fortfarande långt till Östra sjukhuset.

    Jag har diskuterat det hela med Thomas nu och det lutar ganska mycket åt jobbet på Sahlgrenska nu. Ska diskutera med mamma sen. För det är ju ändå bara ett vikariat och trivs jag inte så är det ju bara att söka sig vidare, eller hur? Dessutom tror jag att det kan vara bra att lära sig lite annat, det är nog spännande! Men ja, vi får se. Uh. Jag tycker inte om lösa trådar..

    SvaraRadera
  2. Bort med Jan Björklund! Så kanske skolan kan bli som den ska vara igen. och höj lönerna och arbetsvillkoren betydligt så att det blir mer attraktivt att jobba som lärare.

    SvaraRadera
  3. Marie: Tack tack! Vi får hoppas som bara den nu! :)

    Och resten av din kommentar kommenterade jag i din blogg...

    Yre: Bort med alliansen i största allmänhet! Deras politik är ju skrämmande. Hur kan de tro att minskade anslag till skolan kan vara bra för utvecklingen av arbetsmarknaden? Huvva!

    SvaraRadera