måndag 12 mars 2018

Att komma ikapp på alla fronter inklusive den bakom köksluckorna

Bilder från Designonline

Efter så många år av levande på marginalen så finns det onekligen hål att fylla nu när jag börjat jobba och inkomsterna ökat en del. Det mesta är sådant som kostar en del och kräver lite mer sparande innan inköp kan göras. Men sedan finns ju ett par roliga mindre inköp också. Som jag faktiskt kunnat börja pricka av utan att spara först. Jag har börjat fylla på garderoben, där mer eller mindre varenda plagg var urgammalt, urtvättat, noppigt och/eller mer eller mindre håligt på ett eller annat ställe. Nu ska det bara till en utrensning också, så kommer det nog snart bli lite ordning på det området.


 


Ett annat område där det uppstått vissa bekymmer på sistone är underligt nog i porslinsskåpet, som i allmänhet är mer än välfyllt hos mig. Jag hade en utrensning inför en loppis vi hade i mammas stora garage för ett par år sedan och då rök de där enkla, svarta mattallrikarna som jag köpte när jag flyttade hemifrån. Jag var så trött på dem. Kvar blev fem udda tallrikar. Tre Mateustallrikar som alla var olika samt två Swedish Grace som visade sig vara för stora för att riktigt gå in i diskmaskinen när jag äntligen slog till på en sådan för några månader sedan. En av Mateustallrikarna har olyckligvis dessutom en stor spricka som gör att den borde få tacka för sig. Tanken när jag köpte mina första Mateustallrikar var att kunna köpa någon fram och fram allteftersom ekonomin tillät. Tyvärr drog det ut på tiden och mina kära fjärilstallrikar har numera utgått ur sortimentet, så de två jag har är troligtvis de enda jag någonsin kommer ha. Kvar är därtill en av två gråa spetstallrikar jag köpte för flera år sedan. Jag älskar den fortfarande, men styckpriset är aningen för högt för att kunna komplettera den med en gång. Kanske vid ett senare tillfälle.

En kanske inte helt årstidsuppdaterad bild lånad från Designonline

Diskmaskinsproblemet till trots älskar jag mina Swedish Grace i färgen Snö och har gjort ända sedan jag samlade streckkoder från fiskpinneförpackningar och spenatpåsar och fick två tallrikar i utbyte. Efter några dagar med en elak förkylning börjar jag bli aningen piggare och aningen uttråkad igen och de där mejlen med erbjudanden och reor trillar in i inkorgen dagarna i ända. Vad kunde jag göra, annat än att äntligen slå till?

Jag beställde fyra Swedish Grace-tallrikar för att äntligen få en komplett tallriksuppsättning. Med 25% rabatt plus en 50-kronorsrabatt för att jag anmält mig till  nyhetsbrevet känns det som ett riktigt fynd! Nu längtar jag tills jag blir frisk och tallrikarna kommer, så jag kan bjuda in några praktikmänniskor till en länge tänkt tackmåltid. Det har känts lite svårt att få till med de där gamla omaka tallrikarna (även om jag älskar dem alla var för sig är det kanske inte så roligt att duka med fem helt olika tallrikar samtidigt, särskilt när en har en otrevlig spricka i sig...). Frågan nu är hur länge jag kan motstå att slå till på nya assietter också. Även dem är jag oerhört trött på och vill byta ut, men sansade mig under den där loppisrensningen och lämnade kvar dem i skåpet.

Samtidigt har jag ett miljösamvete som förmodligen är större än gemene mans, så det är viktigt att mina köp blir långsiktiga. Jag behöver nog fundera liiite till innan jag slår till på ett av de två assiettalternativ jag väger mellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar