fredag 7 oktober 2016

Avslutar odlingssäsongen


Det har gått nästan exakt en timme sedan jag tog de här bilderna, som tråkigt nog är ganska usla på grund av att jag fotade med mobilen. De ser dessutom aningen mörkare ut än vad det faktiskt var i verkligheten. Nu är det kolmörkt utomhus. Det går så fort nu. Höstens första frostnätter har ju varit här och skövlat sina offer. Jag hade inte så mycket kvar i landen som den kunde ta, det var gurkplantorna och  rosenskäran, i princip. Sedan har jag lite morötter, palsternacka och rödbetor kvar i odlingslådan ännu. Men det börjar bli dags att plocka upp det också snart tror jag, nästa helg kanske?

 

I måndags påbörjade jag en praktik jag länge försökt få till. I närmare ett års tid, vid närmare eftertanke. Men jag började inte söka aktivt efter en praktikplats förrän i februari - mars i år. Det gick sisådär kan jag konstatera såhär i efterhand, det slutade med att jag blev sjukskriven igen då den som skulle hjälpa mig hitta praktikplats körde över mig totalt. Men det är en annan historia.


Till en början ska jag vara på praktikplatsen, en F-6-skola där jag huserar på lågstadiet (som till stor del kör gemensam undervisning pga att de är en så liten grupp) tre dagar i veckan. Jag önskade en ledig dag mitt i veckan för att dels få en dag mitt i vardagen då jag kunde styra upp tillvaron (som jag alltid halkar efter med när jobb, studier eller något sådant kallar) och dels minska glappet till nästa tillfälle med praktik. Min önskan besvarades, så nu är det praktik måndag, tisdag och torsdag. Men min första vecka kunde ha börjat aningens bättre. Både måndag och tisdag vaknade jag med lite halsont som försvann rätt fort efter uppstigning. Innan dess hade jag också känt mig lite förkyld och nästäppt på nätterna. I onsdags när jag var ledig kändes det plötsligt lite bättre igen. Men igår vaknade jag en timme före alarmet skulle ringa och konstaterade att halsontet var tillbaka. Det blev att sjukanmäla mig.


 

Planen för helgen var att åka ut till mitt lilla paradis och se på golf, vila och avsluta trädgårdssäsongen. Jag har hållit fast vid planen, men adderat ett lugnt tempo och vila. Och några värktabletter, ett antal koppar te och intensivt gurglande av saltvatten. Jag tycker nog att det fungerar hyfsat. Halsen har inte blivit så mycket värre, tackolov. Kanske kanske kan jag fara till praktiken igen på måndag med bara en missad dag?!

 

Trädgårdsarbetet är iallafall avklarat nu. Rosenskäran är bemästrad (hjälp vilka stora rötter och vilken kraftig stam den hade!) och jag har fått till det sista på odlingslimpan jag började anlägga redan i början av sommaren. På sluttampen kom jag fram till att jag hade så mycket gräsklipp kvar att jag kunde påbörja en andra odlingslimpa också. Egentligen hade jag tänkt gräva den till våren, men jag har planer på att bygga en till odlingslåda då också, så budgeten för köpejord och byggmaterial känns redan spräckt. Nu kan jag förhoppningsvis komma undan med att göra lite gropar här och där i gräsbädden och fylla med jord som jag sedan kan stoppa ner lite blommor eller kanske jordgubbsplantsrevar i. Det kommer säkert bli bra vilket det än blir.

Jag får erkänna att det känns ganska skönt att släppa odlingen ett tag nu och leta mig inomhus istället. Jag lever på många sätt mitt liv i perioder (äter samma frukost en period innan jag tröttnar och byter, känner starkt för en viss färg en period innan jag plötsligt börjar längta efter en annan, bakar, broderar eller läser extra intensivt under en period osv. osv.) och det verkar spegla sig även i odlingen. Intresset håller sig inte på samma nivå såhär i slutet av odlingssäsongen som i våras när jag knappt kunde tänka på något annat. Sedan går det inte att komma ifrån att odlingsglädjen dämpas en aning när jag inte odlar i min egen trädgård utan måste låna min mammas. Det blir helt enkelt mer komplicerat, för jag lämpar inte över ansvaret på odlingen på min mamma utan sköter den förstås helt själv (med undantag för liiite vattning när det var som varmast och behövde vattnas ofta under försommaren). Men samtidigt kan jag inte låta bli att längta nu när jag ser de blivande landen och drömmer om vad som ska växa där om sju, åtta månader! Det kommer bli så kul att kunna odla mer och testa nya saker!

En del av de drömmarna och planerna kanske jag kan återkomma med i ett annat blogginlägg? Jag måste bara sätta mig ner och revidera planerna jag gjorde redan i juli en aning nu när förutsättningarna ser lite andra ut än vad jag hade tänkt då (odlingsytan jag hade räknat med var som sagt mindre då...) men sedan kan jag berätta lite om mina tankar och planer om någon är intresserad.

Men nu har jag pladdrat nog om odling för ett tag. Jag ska fylla på colaglaset och rikta blicken mot televisionen och Idol tror jag minsann! Och hoppas att någorlunda tidig sömn gör att jag orkar gå på Rättviks marknad imorgon. Det vore kul, jag har inte varit där på flera år och drömmer om marknadsmunkarna jag vill köpa där!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar