torsdag 21 maj 2015

ESC - Semifinal 2


Så var det dags igen. Semifinal 2. Vad tiden gått fort sedan i tisdags. Nu är det äntligen dags för det vi väntat på - att få se Sveriges bidrag rocka sig in i finalen! För jo, det tror jag utan tvekan att Måns kommer göra med Heroes!

Litauen har fått äran att inleda hela kvällens kalas med en trist duett. Även om den är mycket "bättre" än många bidrag i första semifinalen så får den bara en etta av fem i betyg. För den är sååå tråkig.

Irland har skickat en tjej med ett piano som sjunger... jag vet inte, är det tillgjort eller bara ett eget uttryck? Bland alla gäspiga ballader tycker jag ändå att denna sticker ut, så den får en fyra!

San Marino levererar kvällens andra duett, men det är också allt. Tjejen sjunger ...inte bra. Noll poäng får detta elände. Och tydligen är sångarna ovänner och bråkar bakom scen. Ser man på!

Montenegro då? Nja, jag kan inte säga att det går hem hos mig direkt. Det lyfter inget vidare ens i refrängen, så två poäng får det bli.





Malta är ett sådant där land som både levererat saker jag tyckt mycket om och ogillat extremt mycket. I år kan deras bidrag placeras i ett fack som närmar sig hatar-facket. Nå, nå. Urdåligt är det inte. Men mer än två poäng kan det inte få.


Efter en liten paus kliver Norges sångare på scenen i sin vita kavaj och så står där en tjej i lika vit klänning och sagohår och vips har vi kvällens.. ja, jag har faktiskt inte koll på vilken duett i ordningen det här är. Men jag tycker det låter rätt fint och vill ändå ge dem en, om än svag, så iallafall en fyra.

Portugal har väl nästan rekord i att misslyckas i den här tävlingen och nej, jag faller inte för årets bidrag heller. Hur svårt kan det egentligen vara att producera en bra låt? En enda gång? Det här är bara för tråkigt. En poäng.

Tjeckien gör comeback (tyckte jag de sa? Måste erkänna att jag är en smula trött efter en lång dags jobb). Deras låt påminner på sina håll om en låt av Nightwish eller något åt det hållet, men är inte alls bra som den låten. Men den är inte jättedålig heller, så en tvåa kan den få.


Sedan har vi Israel då, ett land som hamnar i samma fack som Malta. Och i det där facket jag skrev om i samband med Rysslands bidrag i första semifinalen. Det är svårt att inte bli politisk ibland även om den här tävlingen ska vara opolitisk. Men om vi återgår till Malta-facken så sorteras även detta bidrag in under mappen för misslyckade ESC-år. Två poäng.


Lettland ligger bakom en av mina favoritlåtar of all times i dessa sammanhang, Brainstorms My star från nånstans kring millennieskiftet. Den är inte direkt hotad av årets bidrag. Det skulle kunna lyfta, men det gör inte det. En poäng.

Och Azerbajdzjan med ytterligare ett bidrag med en svensk låtskapare. Så lagom nyskapande. Kom igen, skriv era egna bidrag nån gång! Slår vad om att det skulle bli så mycket bättre än detta sömnpiller till låt. (Azerbadzjan är förövrigt ännu ett av mina älska eller hata-land i dessa sammanhang, har de läst min blogg och samlat alla i samma semi tro?) Ett poäng.

Island. Detta börjar ju bli fånigt. Hatar eller älskar. Vilket fack kommer bidraget hamna i i år då? Jag är faktiskt inte vidare imponerad till min stora sorg och besvikelse. Två poäng, där det andra poänget mest ges för att sångerskan har en fin rosa klänning.

Oooooch nuuuu är det dags! Låt nummer tretton - Sverige!
Jag måste betona att jag inte var helsåld på låten till en början. Sceneriet med animeringen däremot, ojojoj vad det golvade mig. Men av den anledningen kom jag inte fram till att Måns var vår vinnare förrän det var dags för final. Sedan dess har jag dock inte tvivlat. Han är proffsig, låten är bra och trallvänlig. Sceneriet, som skrivet. Meeen. Vad händer med ljudet ikväll? Det känns inte alls sådär bra som det gjorde i mello. Förstår Europa storheten efter denna enda lyssning? Jag vet faktiskt inte. Och jag som var övertygad om att det var årets ESC-vinnare. Men självklart får låten en femma av mig ändå. Med tanke på att jag inte var såld från första början tycker jag att det är ett ärligt betyg och inte bara ett önskebetyg från en svensk till det svenska tävlingsbidraget.

Oj, vi får raskt gå vidare till Schweiz nu, vars sångerska redan hunnit ta sig långt förbi introt när jag börjar skriva detta. Låten har lite mer tempo än många andra av årets bidrag. Som motvikt till Mums-Måns har de skickat en kvinnlig artist och Carola-fläktar. Kan nog gå hem i stugorna, men jag tror jag nöjer mig med en trea i betyg.

Cypern, så. Detta är ett av mina favoritbidrag i år efter Inför-programmen. En kille, lite gitarr till hans sång. Ballad. Av det rätta slaget tål att påpekas. Jag väger mellan en fyra och femma, men på grund av att det trots allt finns något enstaka bidrag som är bättre måste jag stanna vid fyra poäng. Vore roligt om han kunde landa på topp fem i finalen iallafall. Om han tar sig dit, vill säga.

Slovenien. Oj. Jag tappade faktiskt koncentrationen helt här och missade att tycka (eventuellt fastnade jag en smula på twitter också). Återkommer efter snabbreprisen. (Snabbrepris: Alltså jo, jag gillar det ändå, med viss reservation för att de kan ha valt ut det bästa bland det dåliga till snabbreprisen. Fyra poäng!).

När Polen tar vid är hjärnkontoret påslaget igen, om än sådär dimrat som datorskärmen brukar bli när man drar ur strömkabeln. Kanske beror det på min tidigare fastställda trötthet efter lång arbetsdag, kanske beror det på att det är en himla tråkig låt. En poäng.

Tackolov var det kvällens sista bidrag! Nu börjar den långa väntan på resultatet och att få nanna kudden...

Nu kommer resultatet!
Finalister är:

Lettland
Polen
Slovenien
SVERIGE!!!
Norge!!
Montenegro
Cypern
Azerbajzdjan
Litauen
Israel


Herregud vad jag ska sova nu. Eller så.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar